03.08.2023
Entertainment

​Warner Bros is 1,8 miljoen abonnees kwijt door fusie HBO Max

By: Laura Jenny

BlogEntertainment

Het samengaan van de streamingdiensten van Discovery en HBO heeft gezorgd voor een verlies van 1,8 miljoen abonnees voor Warner Bros. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om de twee streamingdiensten tot één te maken die Max heet, sinds het is gefuseerd met Discovery. Dat was niet ideaal, zo blijkt.

HBO Max

HBO Max is door Warner Bros. ietwat aangepast. Nog niet in Nederland, daar gebeurt het volgend jaar, maar wel in onder andere de Verenigde Staten. In drie maanden tijd zijn de streamingdiensten 1,8 miljoen abonnees kwijtgeraakt. Wereldwijd hebben 97,6 miljoen mensen een abonnement op Max, HBO Max of Discovery: een indrukwekkend aantal. In de VS werden de twee losse streamingdiensten Discovery en HBO Max op 23 mei samengesmolten tot Max.

Dat heeft ertoe geleid dat mensen hun abonnement opzegden en dat scheelt 1,8 miljoen abonnees. In een financiële rapportage schrijft Warner Bros. dat het blij is met hoe Max het nu doet: beter dan verwacht zelfs. Toch moest Warner Bros. wel wat inleveren: de omzet ging 4 procent naar beneden in het tweede kwartaal (naar 10,3 miljard) met een verlies van 1,24 miljard.

Warner Bros.

Het komt niet alleen door het samengaan van de merken: ook was het de timing. Er waren minder series van de CW, minder videogame-verkopen en ook de bioscoopfilms deden het in het tweede kwartaal allemaal even minder goed. Dat de zomerblockbuster The Flash nogal dramatisch is qua ticketverkopen werd niet genoemd. Barbie is ook van Warner Bros, maar die is in juli uitgekomen en doet dus mee met de kwartaalcijfers van Q3: dat belooft wat, want Barbie is een van de grootste filmhits in tijden. En terecht.

HBO is ook wel weer eens toe aan een nieuwe hit. Succession was de vorige hit en dat is nu afgelopen. The Last of Us laat ook nog lang op een tweede seizoen wachten in verband met de stakingen in Hollywood en dan is er nog Game of Thrones: House of the Dragon, dat ook vaak veel tijd nodig heeft voor productie. We zijn wel weer eens toe aan een nieuwe hit op HBO Max, zeker omdat The Idol met daarin zanger The Weeknd niet heel goed werd ontvangen.

Discovery+

Max heeft wel wat problemen gehad bij opstart: zo konden mensen niet inloggen en vonden mensen het sowieso niet de beste keuze om de twee streamingdiensten (die toch wel erg ver uit elkaar liggen) samen te voegen. Het belooft wat voor volgend jaar bij ons, als HBO Max en Discovery+ samengaan. Sowieso wordt dat spannend, want iedereen houdt zijn adem in of de deal met 50 procent korting op het abonnementsgeld dat werd beloofd als je in de eerste maand na lancering HBO Max nam blijft staan. Belofte maakt schuld, maar Warner zou natuurlijk kunnen zeggen dat HBO Max en Max bepaald niet hetzelfde is. We wachten het af.

Share this post