17.11.2017
Entertainment

YouTubers volgen eigen gedragscode en gaan betaalde posts melden

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Het is al een tijdje een heet hangijzer voor YouTubers: betaalde content. Omdat ze (nog) niet onder dezelfde regels vallen als de al bestaande media was het in het verleden niet altijd even duidelijk wanneer een YouTube video gesponsord was door de producent van het product waar over gepraat werd, of de locatie waar iemand zich bevond.

Een aantal bekende YouTubers hebben nu een eigen gedragscode (genaamd Social Code) opgesteld waarin staat dat ze zonder uitzondering zullen melden als ze geld verdienen aan een sponsored video, of zelfs als ze een product gratis of met korting hebben gekregen.

De melding komt meteen als je een video begint te kijken, in plaats van helemaal aan het einde. Ook werd er eerder wel eens vaker alleen in de tekst onder een video gemeld dat het om een betaalde samenwerking ging, of nog vager gewerkt met hashtags als #spon, waar niet iedereen mee bekend is.

De vloggers en YouTubers die zich aan deze zelf opgelegde code gaan houden zijn onder andere Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas), Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh), Ronald Vledder (HetGamePortaal), Christiaan Heinen (Prankster) en nog een tiental andere creators.

Het Commissariaat voor de Media heeft meegewerkt aan de gedragscode en is blij dat de YouTubers hun verantwoordelijkheid nemen. Er komt hoe dan ook wetgeving die dat allemaal gaat vastleggen, maar door nu al open te zijn over dit soort samenwerkingen geven ze het goede voorbeeld, zo zegt het Commissariaat.

De impact van YouTubers is groot, zeker op jongere kijkers en dan past het wel om daar goed mee om te gaan. Juist de jongere doelgroep heeft vaak niet in de gaten of iets gesponsord is of niet en daarmee is deze richtlijn een positieve ontwikkeling.

Natuurlijk lopen ze vooruit op uiteindelijke wetgeving, maar het hoeft nog niet en dan is het feit dat ze toch al het juiste doen prijzenswaardig.

[Afbeeldingen © Jessmine – Adobe Stock]

Share this post