Daar zit je dan. Maandagavond, 21:00 uur. Helemaal klaar om als Ziggo-abonnee volledig legaal en toch redelijk op tijd de eerste aflevering van Game of Thrones te kijken.
Refresh.
Refresh.
Het zal wel zo komen. Het is natuurlijk druk op de servers, want iedereen is elkaar helemaal gek aan het maken en hoe sneller je de aflevering hebt gezien, hoe sneller je weer social media op kunt.
Refresh. Ging dat goed? Nog eens.
Refresh. Refresh.
Duurt lang. Waar blijft die aflevering nou? Het is al half tien. Toch maar even op Twitter kijken of je de enige bent.
OK, niet de enige. Wachten dan maar? De mensen die dat deden konden in sommige gevallen pas diep in de nacht de aflevering kijken. Onhandig, maar in elk geval wel aan de beurt geweest, want mensen die dachten “dan maar morgenvroeg” kwamen ook bedrogen uit.
Tot aan de lunch vanmiddag wist Ziggo de nieuwe aflevering van Game of Thrones niet op de Ziggo Go app beschikbaar te maken voor al hun klanten. Dat zorgde natuurlijk ook weer voor gezeur van de klanten, en terecht: het mag niet zo zijn dat de illegale manier om deze serie te kijken ook de makkelijkste is.
Ziggo verontschuldigt zich daar nu voor en belooft beterschap. De koppeling tussen HBO, Ziggo en de verschillende methodes waarop mensen de serie kunnen en willen kijken zou de oorzaak zijn van alle problemen. Het bedrijf zegt nu door te hebben waar de problemen zaten en belooft met de hand op het hart beterschap.
Volgende week zou alles goed moeten gaan en kan iedereen op maandag om klokslag negen uur aflevering twee van het nieuwe seizoen kijken. Ze garanderen het bij Ziggo.
Er is geen betere manier om zeker te weten dat er – iets – mis zal gaan volgende week dan dat iemand bij Ziggo belooft dat het goed gaat. We zullen zien of dat lukt, want het was niet alleen in Nederland problematisch: ook in landen als Australië en Amerika zelf smolten de servers toen de aflevering online kwam.
Gelukkig zijn er altijd mensen die van een slechte situatie iets grappigs kunnen maken.
[Afbeeldingen © HBO]