29.06.2018
Entertainment

Zitten we te wachten op Apple’s entertainment-bundel?

By: Patrick Smeets

BlogEntertainment

Apple is van plan om een bundel te gaan aanbieden waarin muziek, video, tijdschriften en zelfs iCloud-opslag zitten. Het is het totaal van Apple’s entertainment-content en in die zin is het niet zo gek om dat eventueel te gaan bundelen. Maar willen we wel zo’n bundel? Dat hangt er voornamelijk van af wat daar allemaal in zit, natuurlijk. Muziek is makkelijk: Apple Music is meer dan adequaat en als je alleen Apple-apparaten hebt een prima keuze. Bij video wordt het echter een ander verhaal: ondanks de miljarden-investering van Apple in die tak van sport hebben ze tot nu toe slechts twee series die je kunt bekijken: Carpool Karaoke en Planet of the Apps.

De rest van de content voor die nieuwe videodienst, waaronder nieuwe series van Oprah Winfrey en Steven Spielberg, is allemaal nog in de maak. Daarbij is ook nog niet duidelijk waar die video-content gaat ‘leven’. De twee series die er nu zijn zitten gek in Apple Music gepropt en dat vereist dus of een rebrand van Apple Music naar Apple Entertainment™ of een aparte app voor video. Een universele app zou sowieso handig zijn, want dan is het misschien ook mogelijk om Texture, het ‘Netflix voor tijdschriften’ dat Apple heeft overgenomen te integreren.

Vreemde combinatie

Eerlijk is eerlijk, het is allemaal een beetje raar bij elkaar. De afnemers van muziek, video, tijdschriften en de mensen die opslag nodig hebben voor iCloud zijn nou niet meteen een groep waar je ontzettend veel overlap verwacht. Als Apple deze diensten wil gaan bundelen zullen ze wel echt met een prettig prijsje moeten komen en laat dat nou net niet het sterke punt zijn van Apple. Het is echter het enige wapen dat ze hebben als ze deze bundel ergens volgend jaar willen gaan verkopen. De video-content gaat dan nog lang niet concurrerend zijn met wat een Netflix of zelfs Amazon Prime kan bieden, Apple Music ligt nog steeds dik achter op Spotify en tijdschrijften online lezen is op zijn best een niche.

Om dus nu te zeggen dat we al klaar liggen om dit te gaan consumeren: nee. Voor mensen die op dit moment voor drie van de vier dingen betalen gaat het prettig zijn dat er een verzamelabonnement komt dat het allemaal iets goedkoper maakt, maar als Apple met haar (nieuwe) diensten zieltjes wil gaan winnen moet er gestunt worden. De meeste mensen zitten inmiddels al prettig in hun entertainment-pakket en dan moeten de argumenten beter zijn dan gratis iCloud-opslag en een handjevol series die misschien wel leuk kunnen zijn.

[Afbeeldingen © Africa Studio – Adobe Stock]

Share this post