Maar anno 2008 zijn ook internet ondernemers eindelijk sexy. MySpace mannen Travis Katz (SVP & General Manager) en Derek Fehmers (Marketing Director Benelux) werden gisteren als popsterren on stage ontvangen en presenteerden hun plannen met Myspace Nederland voor de aanwezige pers.
Natuurlijk kennen we de functionaliteiten van MySpace al, want we hebben het hier eigenlijk gewoon over Hyves 2. De prangende vraag op eenieders lippen was dan ook hoe MySpace zich in NL denkt te gaan onderscheiden ten opzichte van de concurrent met ruim 12x zoveel geregistreerde Nederlandse gebruikers (405.000 Nederlandse MySpacers vs. 5 miljoen hyvers).
MySpace toonde zich niet onvoorbereid op de hamvraag: Content is wat MySpace bijzonder maakt, naast natuurlijk het wereldwijde bereik. In de VS werd MySpace met name bekend als muzieksite omdat er een aantal artiesten er doorbraken, en steeds meer bekendere bands er een profielpagina openen en er muziek verspreiden. Binnenkort zal de eerste feature film haar premiere beleven op MySpace, en de site heeft internationale contentdeals lopen met Channel 4, BBC en National Geographic.
Het streven is om dit soort partnerships ook op lokaal niveau aan te gaan, om de Nederlandse gebruiker nog relevantere media aan te kunnen bieden. Gesprekken met diverse mediabedrijven worden inmiddels al gevoerd.
En tja, hyven is leuk, maar wat als je op vakantie een nieuwe liefde opdoet in Italië of Frankrijk? Die zit vast niet op Hyves, maar wel op MySpace. Mikkend op verdere globalisering, gelooft MySpace er heilig in dat social communities grensoverschrijdens zouden moeten zijn zodat je al je vrienden, wereldwijd, bijeen verzameld.
Nobele strevens dus, en met de vele Muziek en Film platformen die MySpace heeft denk ik dat ze zeker een prima USP in huis hebben. Persoonlijk denk ik dat deze focus binnen social communities de komende jaren de grote succesfactor gaat worden. Je kunt niet overal verstand van hebben, dus doe één ding gewoon heel erg goed.
Ik was dan ook benieuwd of Katz plannen heeft om ook andere content area’s af te gaan tasten, zoals bijvoorbeeld sport. Uit zijn antwoord blijkt echter niet dat hij perse verder wil specialiseren: ‘Muziek en film zijn niet contentgebieden die we bewust gekozen hebben, it just sort-of happened. We willen in de toekomst juist graag meer met andere content gaan doen zoals comedy en sport. In Engeland hebben we al deals met een aantal premier league voetbalclubs en Serena Williams en David Beckham zijn uitermate actieve MySpace gebruikers’.
Geen focus op alleen muziek dus, al stond het feestje direct na de perspresentatie daar natuurlijk wel volledig van in het teken. Aanwezig dan ook veel mensen uit de muziekbizz, waaronder artiesten, platenbazen, talentscouts en VJs. Het laatste hippe MySpace feestje in Nederland zal het zeker niet zijn, de site kondigde aan met enige regelmaat MySpace parties & events te gaan organiseren voor haar leden.