Local Search 2.0 was het onderwerp van een van de eerste sessies van SES London 2008. De naam geeft al meer duidelijkheid over het onderwerp:
Local Search 2.0 = Local Search en Web 2.0
Het werd een interessante sessie waarin onderstaande sprekers een beeld gaven wat zij doen en hoe dat zou moeten vallen binnen de term Local Search 2.0
– Thomas Wicky (VP Online van European Directories)
– Andrew Klein (Spotzer)
– Andrew Hunter (Qype)
Thomas Wicky van European Directories begon zijn tijd met een logische opmerking en dat was het feit dat we niet langs Google heen kunnen kijken gezien het marktaandeel binnen Search en de budgetten die aan Google besteed worden. Maar als er verder in detail werd gekeken naar Google moet er gefocust worden op Universal Search, want dat is nog moeilijker en zeker voor een directories bedrijf.
Thomas bedoelt hiermee uiteraard de lokale bedrijfsresultaten in de Google SERP, de groei van Google Maps en de vele producten die Google aanbiedt voor de MKB-bedrijven.
Een directories bedrijf als ED voelt zich hierdoor terecht aangevallen gezien de verschuiving van budgetten van print naar online en Thomas geeft dat ook aan in zijn 6 punten waarop ED probeert (of gaat proberen) deze verschuiving op te vangen:
1. Blijf relevant (ED voor haar klanten, maar ook voor Google)
2. Content, Content content (lijkt met logisch)
3. Meegaan in de nieuwe SEO die is ontstaan met Universal Search (bied de juiste producten aan je klanten aan)
4. Wees open en zorg dat je te indexeren bent, zodat je uiteindelijk ook vindbaar bent.
5. Ga mee met dat wat de technologie je aanbiedt: verhoogde data snelheden en betere uptime.
6. Transformeer je sales force.
Persoonlijk ben ik het grotendeels met Thomas eens. De SERP die Google tegenwoordig biedt (en gaat aanbieden in de toekomst met zelfs video ads op de SERP), de producten die zij aanbieden en de verschuiving van het budget naar online is een groot gevaar voor directory bedrijven als ED. Het is belangrijk een productpakket aan te bieden aan je klanten die matchen met dat wat er in de markt gebeurd. Producten als klik pakketten zijn goede voorbeelden waarmee directories de budgetten van de lokale adverteerders kunnen inzetten.
Na Thomas was het de beurt aan Andrew Klein van Spotzer. Spotzer is een bedrijf dat videoreclames bereikbaar maakt voor bedrijven met kleine budgetten. Spotzer maakt relatief goedkope, simpele videoadvertenties, de adverteerder selecteert een video en regio waar deze wil adverteren waarna Spotzer de verdere uitvoering en afhandeling regelt.
Spotzer is actief in Nederland en Amerika en is druk bezig met afsluiten van partner deals met bijvoorbeeld ED. Een erg interessante concept waarvan in 2008 meer gaan horen en zien.
Qype. Qype is Europa’s grootste review website die actief is in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Het heeft tussen de 70 en 80 duizend actieve gebruikers en ongeveer 2,3 miljoen unieke bezoekers per maand. Op de website kan een gebruiker een review plaatsen over bijv. een restaurant, kapper, slagerij, enz. in een bepaalde stad. De teller voor het aantal reviews staat ondertussen op 125.000.
Het verhaal van Andrew Hunter was het enige dat, voor mij als toehoorder, echt past bij het onderwerp Local Search 2.0. Het feit dat gebruikers zelf reviews schrijven over lokale bedrijven is in mijn ogen een prachtig concept en dit wordt ook bewezen aan de hand van de enorme groei die Qype aan het doormaken is.