Hiermee bedoelt Marckini dat door je resultaten te optimaliseren voor de organische resultaten je website altijd gevonden zal blijven worden. Als je adverteert en de advertentie vervolgens weghaalt ben je verdwenen uit de resultaten.
Meer geld naar PPC, maar is dat handig?
Cijfers tonen aan dat in de Verenigde Staten ongeveer de helft van de investering in search gaan naar SEO en de andere helft naar PPC. In Europa liggen die verhoudingen heel anders. 75% van de investeringen gaan daar naar PPC. Tests onder gebruikers wijzen echter uit dat 72% van de gebruikers juist klikt op de organische resultaten. Een zeer scheve verhouding dus.
In het vervolg van zijn presentatie ging hij in op de mogelijkheden en belangen van goede optimalisatie. Enkel uitgelichte punten vindt je hieronder terug.
YouTube
Marckini ziet in diensten als YouTube een van de grote kansen. Om aan te tonen wat het effect kan zijn van een goede searchcampagne liet hij een voorbeeld zien van een oude commercial van Reebok. Hij toont aan dat er een enorm bereik is. Niet alleen rond de uitzending van de commercial tijdens de Super Bowl, maar juist ook daarna.
Het belang van goede optimalisatie
Zomaar meer geld stoppen in optimalisatie is natuurlijk ook niet verstandig. Als je het doet moet je het wel goed doen. Hierbij gaf Marckini voorbeelden van het verkeerd gebruiken van keywords en het ‘stelen’ van een campagne door een concurrent.
Met name die laatste was interessant. Het voorbeeld ging om een advertentiecampagne op televisie. Een Amerikaans bedrijf was bezig met een televisiecampagne. De concurrent wist dat. Het bedrijf wat de campagne opzette had niet de moeite genomen ook de website te optimaliseren. De concurrent had dat wel. Gevolg: de campagne zorgde voor een enorme stijging van omzet bij de concurrent, terwijl de organisatie die de campagne opgezet en betaald had nauwelijks voordeel had bij de campagne. Het ging zelfs zo ver dat de concurrent zijn advertenties weg moest halen omdat ze de vraag niet aan konden. De belangrijke les hieruit is duidelijk: geef een online vervolg aan je offline campagne.
Werelwijd
Marckini pleit ervoor je PPC campagnes wereldwijd op te zetten. Het vergroot je bereik en de kosten zijn elders misschien lager.
Meer plekken innemen
Met de komst van onder andere Universal Search van Google verandert ook het perspectief van de SEO. Het is makkelijker geworden om meerdere posities bij de eerste tien in te gaan nemen. Dit omdat bij de eerste tien resultaten nu ook onderdelen uit onder andere video, nieuws en afbeeldingen bevat. Optimaliseer deze ook en je kansen op meer bezoekers worden alleen maar groter.
Marckini gaf hierbij het voorbeeld van een shampoomerk. Ze keken naar de video’s die ze hadden en optimaliseerden die in YouTube. De video kwam terug op de 2e plek in de organische resultaten en werd bijna 400.000 keer bekeken.
Public Relations
Er wordt nog wel eens vergeten dat SEO een grote rol speelt bij Public Relations. Er wordt zeer veel gezocht in de ‘nieuws’-tab in Google (10,3 miljoen searches per maand). De concurrentie is daar echter een stuk lager wat het een interessante mogelijkheid voor winst maakt. Bovendien gaan de resultaten uit de nieuws tab naar verloop van tijd ‘vanzelf’ over naar de organische resultaten, wat het ook voor de langere termijn interessant maakt.
Het optimaliseren van een persbericht kan daarom erg interessant zijn. Marckini gaf daarbij het voorbeeld van een kleine organisatie die weinig te besteden had. Ze optimaliseerden alleen een persbericht. Het persbericht werd door niemand opgepakt, maar leverde wel een enorme hoeveelheid bezoekers op via Google. Volgens Marckini is Greg Jarboe de pionier in het optimaliseren van persberichten, daarbij liet hij zich ontvallen dat Jarboe er ook nog eens uitziet als Socrates, dus wel een visionair moest zijn.
Long Tail
Ook Marckini is een groot aanhanger van de Long Tail. De Long Tail is volgens hem dan ook essentieel bij optimalisatie. Op de langere termijn kan je dan namelijk enorm profiteren van de recommendation engines. Het is een begin van ‘social search’.
Waar zoeken gebruikers?
In de toekomst moeten marketeers niet alleen kijken naar hoe gebruikers zoeken, maar ook waar. Dit heeft alles te maken met Social Media. Marckini noemt hierbij onder andere Myspace, YouTube, Facebook, Flickr, Yahoo Answers en anderen als voorbeeld. Bovendien heeft elke zoekmachine wel een belang in een of meerdere van deze verticale search engines.
Mobiel
Ook mobiel internet ontbreekt niet in het verhaal van Marckini. Hij benadrukt nog maar eens het belang ervan. Volgens Marckini is een mobiele telefoon een zoekmachine op zich. Iedereen wordt een ‘searcher’ vanaf elke locatie.
Strategie
Door de groei van communities moeten merken meer gaan deelnemen in de communities. Het merk dat zal ‘winnen’ is het merk dat het best beschreven wordt door klanten. De gebruikers willen verhalen vertellen, biedt ze dus ook die mogelijkheid. Of het nou tekstueel, foto’s of video’s is.
Marckini geeft een belangrijk statement mee: “In the new marketing world a small investment it can grow exponentially.”
Samenvatting
Tot slot geeft Marckini een samenvatting van zijn presentatie:
• Optimize your press release,
• Connect your offline advertising to search
• Go global to increase efficiency,
• Experiment with optimizing your content of social media
• Recognize and plan for the future,
• SEO is the heart of rock and roll.