Op de SES in Hamburg zag ik voor het eerst een presentatie over Google Universal Search. Dit hield de gemoederen nogal bezig: het grote stuk ruimte dat Universal in beslag neemt op de resultatenpagina laat wel erg weinig ruimte over om voor te optimaliseren. Nu zit ik in San Jose, een uitgelezen kans om uit te vinden wat de Amerikanen van Universal search vinden.
Onder leiding van John Tawadros van iProspect laten vertegenwoordigers van de grote zoekmachines hun licht schijnen op Universal search, of Blended search zoals het hier ook wel genoemd wordt. We beginnen met Johanna Wright, director of product management bij Google.
Johanna hamert op relevantie: Google probeert altijd de meest relevante zoekresultaten bij een zoekopdracht te vinden. Ze laat een aantal voorbeelden zien van Universal search, waaronder de bekende image, video en nieuws. In de toekomst zullen ook productinformatie, blogs en boeken aan Universal toegevoegd worden. Het is voor Google een uitdaging om voor al deze media te bepalen in welke volgorde ze in de zoekresultaten in beeld komen. Daarom geeft ze de volgende tips:
gebruik de Google video sitemap
meldt je aan bij de Google local business center
biedt producten aan op Google product search
maak een company blog met hoge kwaliteit content
zet productreviews op je site
Al deze dingen verhogen de kans dat Google jouw content indexeert en hoger plaatst in de blended zoekresultaten.
De volgende spreker is Cris Pierry, senior director of product management bij Yahoo. Hij laat zoals verwacht de nieuwe Yahoo Open Search zien. Met Open Search kan de adverteerder zelf bepalen hoe de zoekresultsaten in blended search eruit komen te zien. Je kunt images, deeplinks en key/value metadata toevoegen aan je zoekresultaten. Verder is er de InfoBar: een klein balkje met extra informatie (zoals bijvoorbeeld een review) en links die uitklappen om meer informatie te tonen.
De Open Search aanpak van Yahoo is erg origineel, de aanbieder van content kan nu zelf bepalen hoe zijn zoekmachine resultaten eruit komen te zien. Er is bij mijn weten nog geen andere zoekmachine die dit niveau van flexibiliteit aan de adverteerder aanbiedt.
De volgende spreker is Todd Schwartz, group product manager bij Microsoft Live search. Hij laat een paar originele voorbeelden zien van blended search bij Microsoft, zoals een medaille overzicht van de olympische spelen en een productvergelijking van lcd tv’s waarbij je kunt sorteren op prijs en waardering. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal ad-hoc voorbeelden zijn die Microsoft met de hand voor hele specifieke zoekopdrachten heeft gemaakt. Dan lijkt mij de aanpak van Yahoo beter alhoewel je daar natuurlijk het risico hebt van een wildgroei van presentatie-layouts.
Grappig detail: aan het eind vraagt iemand of blended search niet nadelig is voor de adverteerder. Er valt een vrij lange stilte totdat Johanna eindelijk de microfoon grijpt. Haar antwoord (en de andereen vallen haar bij) is dat een click-through via een blended search beter zal converteren omdat de bezoeker heel gerichte informatie krijgt voorgeschoteld over wat hij of zij zoekt.
Die stilte is erg illustratief: het geeft aan dat de grote zoekmachines vooral vanuit de eindgebruiker redeneren. Alleen Yahoo biedt met zijn Open Search programma expliciete nieuwe mogelijkheden voor de adverteerder aan. De verbeterde click-through op blended search resultaten lijkt mij goed mogelijk, maar geen van de sprekers hadden actuele statistieken om hun conclusies te staven. We zullen zien.