“Wat is je liefde voor het web” was de vraag van Boris aan Andrew Keen. De man die normaal gesproken met name fel tegenstander is van de Web 2.0 gedachte. En in de gedachten beschrijvende presentatie die volgt legt “boze” Andrew uit hoe hij de huidige tijd als een shift ziet. Een verandering van samenwerking en sociaal karakter. De oorzaak en gevolgen. Aan de hand van een Johannes Vermeer schilderij geeft hij de intimiteit aan die het beeld voor hem weergeeft. Een brief die thema is van het schilderij is de boodschapper van de emotie die de media vertegenwoordigd.
Hij mist het business model achter de huidige web 2.0 ontwikkelingen. Intimiteit en vertrouwen zijn de bouwstenen waar waardevol contact op gebouwd moet worden. De industriele wereld die dit gedrag niet mogelijk maakte is over, de nieuwe generatie is opgestaan en is geen massa meer
“Internet heeft macht gegeven aan het individu niet de massa. Maar waar we heen gaan is nog niet bepaald”
In deze revolutie zit een shift van macht. Verzwakking van instituties, de staat en grootmachten.
De individu heeft meer macht maar de kritische noot van Keen is dat een deel ervan zich ook niet meer concentreren en niet in de realiteit leeft.
Het is geen generalisatie maar wel onderdeel van het eindresultaat van de veranderende omgeving.
“Er is een paradox tussen de macht van media en de effectiviteit van het individu om daarmee om te gaan voor een verbeterde leefomgeving”
Nederland wordt door Keen geprezen voor de her-uitvinden van haar samenleving en cultuur. Dus wat moet er aan media verbeterd worden is zijn vraag. Vertrouwen is belangrijk, anonimiteit is uit en transparante intimiteit moet ervoor in de plaats komen.
“Mensen zijn goed in het sturen van boodschappen in gedrag. Techniek is geen vervanging voor gedrag”
Zijn grootste zorg? De oude wereld wordt vervangen voor leegte. geen samenhangende nieuwe vorm van samenleving.
Er zou geen inkomsten zitten in Web 2.0 volgens het boek dat hij in 2003 uitbracht en memoreert. De huidige verandering in de media/sociale netwerken brengen een mechaniek om boodschappen de wereld in te sturen. Maar de standaard vormenwaarmee dat werd gedaan bestaan niet meer of hebben geen toekomst. De krantbijvoorbeeld heeft geen leven meer. het is echter nog niet vervangen voor iets met dezelfde waarde aldus Keen.
“Jeff jarvis is meer een cheerleader dan observator van de trends”
De her-uitvinding van media gaat voorbij aan amateuristisch gedrag. Hierbij is de autoriteit van het individu belangrijk. Keen heeft hoop in de ontwikkeling die Twitter verwoordt. Het is de toekomst van de individu. Eigenlijk beschrijft Keen hier de Personal branding trend. Individualisme brengt volgens Keen geen gelijkheid maar juist ruimte voor het individu.
“Real time social media”
is de titel die Andrew Keen geeft aan deze individuele merkvorming. Twitter is het begin van een nieuwe omgeving en het einde van Web 2.0. Nieuwe professionaliteit. Smart talented powerfulll people.
Waar ik sceptisch was over de komst van Keen moet ik bekennen dat hij indruk maakt. De reacties uit de zaal vertellen hetzelfde verhaal. Veel vragen worden gesteld en driftig geklapt op de antwoorden. Of het de vraag van Boris was die deze verandering in gedrag heeft veroorzaakt of een inzicht van Keen dat zijn verhaal verouderd was zullen we niet snel weten maar na Ricardo en Jeff Jarvis in de ochtend was Keen een waardige spreker met impact.