Wederom waren de verwachtingen hoog. Een grote naam van Google, zoniet een van de belangrijkste personen uit de huidige Google stal ging presenteren op The Next web. Bradley Horowitz is de baas van alle applicatie ontwikkelingen en is naar Europa gekomen om uitleg te geven over de visie van Google op ontwikkelingen online. Heeft Bradley de verwachtingen waargemaakt?
“What google would do vs What google has done”
is de kick-off. Bradley heeft zijn speech aangepast nav de presentaties van Jeff Jarvis en Chris Sacca en geeft ze allebei credits voor hun visie en beschrijving van de Google ambities. Aan de hand van het ” year million” boek van Damien Broderick kijkt hij vooruit naar de toekomst van mensheid en de planeet.
Eerst wordt toegelicht hoe hij op deze positie is gekomen. Een eigen bedrijf inclusief IPO en een mooie “life experience”. Bradley was binnen Yahoo! verantwoordelijk voor de aankoop van Flickr, mybloglog en Delicious. Bradley is overgestapt van Yahoo! naar Google om de afdeling Applicaties(app’s) aan te sturen.
“Thinking big as means of innovations”
Google focust op groot denken. ‘Wat kunnen we doen om de wereld die we kennen verder te ontwikkelen en verbeteren’. Voorbeeld van Gmail wordt aangehaald en de beschikbaarheid van opslag capaciteit gecombineerd met een goede zoekfunctie. Er wordt niet toegelicht hoe groot gmail nu is en wat de functie van gmail is in de samenstelling van functionaliteiten en bedrijven die Google bezit.
“We are dying”
The blue lady van Andrew Keen(dag 1 the Next Web) wordt door Bradley aangehaald maar nu met een telefoon in de hand als toegang tot de wereld en live verslaggeving. Opslag en bandbreedte wordt goedkoper en apparaten gaan steeds meer online altijd overal. Hierdoor kun je je leven compleet en actueel online kunt plaatsen. Hierbij is de noot dat je maar 1 kans hebt om dit verslag live te zetten. Google wil dit ondersteunen.
Het verzamelen van metadata en context rondom bijvoorbeeld een foto is eenvoudig te verkrijgen en kan in de juiste context heel relevant worden voor een individu of groep. Het koppelen van foto’s die zijn genomen op een U2 concert op een bepaald moment zijn individueel geen duidelijk signaal maar als alle foto’s worden gekoppeld en de metadata vergeleken blijkt dat het moment van fotograferen voor een grote groep erg relevant is.
“Build the Next Web”
Google wil de uitdagingen en beperkingen van de huidige online standaarden (zoals de beperkingen van een browser) doorbreken. Ambitieus, there is no box. Als afsluiter mogen vragen gesteld worden die hij kan beantwoorden.
Tsja, al met al ben ik niet verrast of boos…. maar wel teleurgesteld heet dat. De verwachtingen waren hoog en zijn wederom niet waargemaakt. Google heeft de kans om te inspireren en een connectie te maken met de gebruikersgroep die al fans zijn. Maar op alle presentaties die de afgelopen jaren werden gegeven door Google wordt een warrig, high level verhaal uit de doeken gedaan waarbij het die gewillige fans achterlaat met een onbeantwoorde liefde verklaring.