Genoteerd in de “Top 35 innovators under 35”, professor aan de universiteit van New York maar toch vooral bekend als de mede-oprichter van location-based platform Foursquare: Dennis Crowley. Tijdens PICNIC sprak Crowley over de impact van locatie gebaseerde social media op het stadsleven en de beleving ervan. Met ruim 2,5 miljoen leden kan Crowley niet ontkennen dat zijn platform daarin op het moment een grote rol speelt.
Er kan veel gebeuren in een jaar, zoveel werd Crowley in ieder geval duidelijk. Stond hij een krappe 12 maanden geleden nog voor de mobiele voorhoede op Mobile Monday Amsterdam, stond hij nu voor een uitpuilende “Lecture Room” op PICNIC. Er is intussen dan ook genoeg gebeurt. Toonde hij tijdens MoMo nog een sheet van 5 medewerkers in een kleine kelder in New York, is Foursquare intussen uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met 35 medewerkers in Manhattan.
Het idee achter Foursquare kent twee kanten: in eerste instantie ontwikkelde Crowley en co. het platform om het stadsleven beter inzichtelijk te maken voor zichzelf en hun vrienden. Immers, met het drukke bestaan dat iedereen leidt, is het soms lastig te bepalen waar je vrienden nu weer uithangen. Al snel kwam er uitbreiding op het systeem: kunnen we een maatschappelijke verandering teweeg brengen met een spelelement op een digitaal platform?
De rest is geschiedenis. Of eigenlijk: heden. Wereldwijd strijden intussen meer dan 2,5 miljoen gebruikers om beloningen in vormen van badges en virtuele kroon van het burgermeesterschap. “The kids apparently like their digital candy”, aldus een glimlachende Crowley.
Intussen durft Crowley het mechanisme wel succesvol te noemen. Dat doet hij op basis van de groeiende hoeveelheid “rip-offs” en afgeleidde die er van het platform verschijnen. Met Miso kunnen mensen “inchecken” op een TV-programma, Nike looft een prijs uit voor de beste lopers via Nike+ en weblog The Huffington Post heeft een badgessysteem voor mensen die regelmatig reageren op artikelen. Misschien nog wel een belangrijker bijeffect is dat Foursquare op diverse plaatsen een vorm van loyaliteitssysteem is geworden: “de burgemeester drinkt gratis koffie”.
Met de lancering van de recente “Add To Foursquare”-button wil de dienst zich echter wil volledig richten op het verrijken van het stadsleven en een brug slaan tussen online en offline. Met een simpele druk op de knop kan er een activiteit of tip worden toegevoegd aan lokatie binnen Foursquare.
Het is volgens Crowley slechts één van de stappen die gezet worden om het stadsleven te vergemakkelijken. Naast de add-button moeten initiatieven als de API, het recyclen van de enorme dataset die het platform tot zijn beschikking heeft en het belonen van belevingen van gebruikers leiden tot een nieuwe manier van een stad ontdekken en beleven.
Met zijn verhaal maakte Crowley de impact van location-based services nog maar eens duidelijk, maar wist hij ook dat er nog vele hindernissen te nemen zijn. Niet alleen technisch (de GPS slurpt de batterij van een mobiele telefoon al snel leeg), maar ook in het bewustzijn van de gebruikers. Het bieden van een “magische” belevenis moet er volgens de Amerikaan echter voor zorgen dat die laatste snel zal verdwijnen.