Het PICNIC festival, het grootste Europese platform voor innovatie en creativiteit, was dit jaar beide dagen volledig uitverkocht. PICNIC verwelkomde meer dan 3.000 bezoekers uit de hele wereld die deelnamen aan de discussie over ‘New Ownership’ en hoe de opkomst van technologie mensen met elkaar verbindt en burgers nieuwe macht heeft geeft. Burgers kunnen steeds meer zelf beslissen wat ze willen en wat ze nodig hebben en deze beweging versterkt de verschuiving van ‘top down’ naar ‘bottom up’.
Wat is er nodig om een festival van deze omvang te organiseren? PICNIC heeft een aantal data verzameld die dit laten zien.
PICNIC festival 2012
– Ruim 3000 bezoekers in 2 dagen.
– Ruim 100 journalisten en bloggers.
– Deelnemers uit meer dan 30 landen waaronder Groot-Brittannië, Australië, Brazilië, China, Costa Rica, Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Afrika en Noord-Amerika.
– 1 bezoeker ontmoet tijdens het festival circa 9 nieuwe mensen en 11 mensen die hij al kende.
Het programma
– 107 sprekers.
– 65 sessies (presentaties, workshops, labs etc).
– 54 creatieve bedrijven op de Crossover Marketplace.
– 1 thema: ‘New Ownership: de verschuiving van top down naar bottom up’.
– 5 sub-thema’s: fundamentals, het bedrijfsleven, gezondheidszorg, media, overheid, onderwijs en duurzaamheid.
Prijzengeld voor internationale wedstrijden
– Er werd ruim € 700.000 euro toegekend door de Postcode Lotterij Green Challenge.
– Er werd ruim € 120.000 euro toegekend door Vodafone Mobiles for Good.
Officiële sponsors & partners
– 9 sponsors: de Nationale Postcode Loterij, Waag Society, Vodafone, Hogeschool van Amsterdam, UPC, AKQA, TNO, de Kamer van Koophandel Amsterdam en Syntens.
– Meer dan 80 media-, content-, service- en event-partners.
Het opbouwen van PICNIC in het EYE Film Instituut
– 3 dagen om op te bouwen (start 14 september)
– 2.000 kartonnen dozen gevouwen
– 7 kilometer PICNIC-tape verbruikt
– Een team van 50 mensen om het evenement te coördineren (10 leden van het PICNIC-team en een team van 40 man van Livetime).
Tijdens PICNIC
– Ruim 50 vrijwilligers die hielpen tijdens het evenement.
– 2.700 PICNIC-lunchdozen ( en dan hebben we het nog niet gehad over de apart gecaterde lunches tijdens lunchmeetings en teammeetings).
Conclusie PICNIC festival 2012
Tim O’Reilly, spreker op het PICNIC festival antwoordt op de vraag hoe mensen hun eigen leven meer in eigen hand kunnen nemen als volgt: “Ik zou de schrijver Robert Louis Stevenson willen citeren: ‘onze voornaamste taak, is de taak om gelukkig te zijn’. Dus of je nu een individu of een bedrijf bent, het belangrijkste waarover je zou moeten nadenken is: hoe verbeter ik het lot van de mensen in mijn leven?“
Hiermee vat Tim O’Reilly mooi samen waar bezoekers en de PICNIC organisatie in gelooft, namelijk dat het meebrengen en delen van ideeën en kennis de sleutel is tot echte innovatie, zowel in het bedrijfsleven als op persoonlijk vlak.
Photo credit: Maurice Mikkers