22.05.2013
Events

Thinking Digital – Sense & Sensibility

By: Corné Kox

BlogEvents
thinking-digital-sense-sensibility.jpg
thinking-digital-sense-sensibility.jpg

De tweede track van Thinking Digital wordt gepresenteerd onder de noemer ‘Sense & Sensibility’. Markham Nolan van Storyful over de ‘waarheid’ van het beeld. Julian Treasure over de waarde van audio en hoe audio inspeelt op onze emotie en geheugen. Adrian Woolard en Ian Forrester over verschillende interessante projecten welke bij de BBC op dit moment lopen, waaronder Perceptive Media. Als laatste neemt Maggie Philbin ons mee in de wereld van TeenTech, een project wat jongeren probeert te inspireren en te laten kiezen voor een baan in wetenschap, engineering en techniek. Maggie was onder andere één van de presentatoren voor BBC’s Tomorrows World en teamlid van Bang Goes the Theory.

Sense & Sensibility

Storyful
Mark Nolan van Storyful neemt ons mee in de wereld van het beeld. We leven immers in een beeldcultuur heden ten dage. Het vangen van het beeld is ‘being on the right place in the right time’. Storyful boog zich over de vraag, hoe zorg je ervoor dat je ‘altijd’ op die juiste plek bent én op de juiste plek? Dat lukt eenvoudigweg niet. Maar als je wel beschikt over informatie van verschillende bronnen? Zijn die bronnen wel altijd betrouwbaar? Storyful trekt met haar kennis van Social Media deze bronnen na. Goed maar ook, want ook betrouwbare bronnen kunnen naar buiten komen met foutieve informatie. Een fantastisch staaltje van onderzoeksjournalistiek uitgevoerd met de moderne middelen van vandaag.

Audio in our daily lives
Julian Treasure, voorzitter van The Sound Agency, een adviesbureau wat onder andere werkt voor de BBC, Coca-Cola en Harrods. Julian start met een aantal feiten. Wist je bijvoorbeeld dat, op het moment dat ons omgevingsgeluid met 5Db daalt, we ons al stukken beter kunnen concentreren? Of dat ‘noise polution’ op de tweede plek staat van vervuiling? Hij duidt dit met een aantal sprekende voorbeelden. Hoe kan iemand bijvoorbeeld beter worden op een ziekenhuisafdeling met al het verstorende geluid om de patiënt heen? Of op scholen? Architecten, besteden één dag aan ‘geluid’ in hun studie van zeven jaar (UK cijfers). Terwijl we op alle aspecten investeren in onderwijs maar houden geen rekening met de accoustiek van leslokalen. Een interessant aspect van onderwijs wat hij hiermee raakt. Meer informatie over dit onderwerp op www.soundeducation.tv.f Architectuur focust nu nog vaak op het visuele aspect. Terwijl we waarnemen met meerdere zintuigen en dus moeten ontwerpen, ook gebouwen, op beleving.

Julian sprak eerder voor TED over dit onderwerp.

BBC, connected studio and perceptive media
Adrian vertelt over het vertrek (voor een deel) van de BBC van Londen naar Salford
http://www.guardian.co.uk/media/bbc-salford-move
Iets waar ik hier niet verder op in zal gaan.

Het verhaal van Ian Forrester gaat over Perceptive Media, en komt uit de keuken van BBC’s R&D afdeling. BBC zendt uit, naar iedereen dezelfde boodschap. Het onderzoek wat Ian uitvoert (met een team van drie) gaat over het aanpassen van de boodschap. Bijvoorbeeld op basis van locatie. Luister zelf (hopelijk werkt het ook in NL)! Voor de demo hebben we een radio nodig, maar wat als dat nu een radio was? ‘Perceptive Radio’, een radio die zijn uitzending aanpast aan omgeving, locatie, het weer, met wie je bent. Ik denk dat ik tijdens de lunch aanschuif bij hun BBC Connected Studio Event tijdens lunch.

BBC betrekt het bedrijfsleven in een ander project, BBC Connected studio een samenwerking van de BBC met bedrijven uit verschillende gebieden in de UK. Gezamenlijke kennis welke leidt tot innovatie features en tv-formats.

BBC’s TeenTech
Het Britse aspect van de conferentie blijkt ook uit de presentatie van Maggie Philbin, ze neemt de bezoeker mee in de geschiedenis van het populaire programma Tommorows World. Voor de ouderen onder ons, herinneren we ons Ghriet Titulaer van Tros Wondere Wereld nog? Vergelijkbaar ;).

Vandaag de dag probeert de BBC ook te inspireren, dit doen ze met behulp van hun TeenTech bijeenkomsten. In 2015 zullen er namelijk meer dan 900.000 (Europees) banen zijn in de technische sector. Met behulp van TeenTech probeert de BBC jongeren te laten kiezen voor techniek. Maggie laat enkele mooie voorbeelden zien van hoe ze de jongeren betrekken. in juni zijn de eerste TeenTech Awards.

Maggie eindigt met een pleidooi om de ideeën van jongeren serieuzer te nemen dan dat we nu doen. Zeker een mooi gebaar richting onze toekomst.


Share this post