Grip krijgen op het gebruik van sociale media is uitgegroeid tot een wetenschap, zo laat Danah Boyd van Microsoft Research zien tijdens SXSW. In haar onderzoek over sociale media richt zij zich in het bijzonder op tieners. Boyd bespreekt de geschiedenis, huidige trends en toekomst van het gebruik van sociale media door tieners.
Geschiedenis: geen ruimte om te oefenen met sociale contacten
In de Verenigde Staten ontketenden de sociale media sites Friendster en MySpace een revolutie waarmee tieners hun sociale contacten beleefden. Boyd wijdt dit aan de verschuiving van de ruimte waarin sociale contacten door tieners onderhouden worden en legt ons uit waarom.
Binnen de sociologie is ‘institutionalisering van de samenleving’ een bekend concept. In Nederland gaan wij bijvoorbeeld tegelijkertijd naar de basisschool, voltooien tussen ons 16e en 18e de middelbare school, we doen een vervolgopleiding of studie en gaan daarna werken. Boyd oppert dat in de Verenigde Staten deze institutionalisering is doorgeslagen en dat het tieners grote beperkingen oplegt om buiten school- en studietijden sociale vaardigheden te ontwikkelen en te ervaren.
Boyd concludeert dat sociale media voor tieners de fysieke ruimte heeft vervangen: vriendschappen onderhouden doe je online!
Trend: imaging cultuur & selfies
Boyd spreekt over de imaging cultuur. Diensten zoals Instagram bieden de gebruiker beperkte mogelijkheden om plaatjes te bewerken. Deze beperking is volgens Boyd goed voor gebruiker: het doet het werk, zijn ongekend populair en drijven juist de innovatie van dit soort applicaties. Boyd legt alleen niet uit wat ze precies met dit laatste bedoelt.
Voortbordurend op imaging cultuur, bespreekt Boyd ook ons Woord van het jaar 2013: selfies. In een selfie laat je jezelf aan de wereld zien en claim je jouw stuk online ruimte om jezelf te presenteren op een leuke manier. Daarnaast draagt het bij aan een sociale uitwisseling: ik post iets, daardoor doe jij het ook. Door Twitter-berichten te retweeten, Instagram foto’s te loven en facebook-berichten te liken, geven we elkaar de liefde, erkenning en ondersteuning die we als mens allemaal nodig hebben. We zeggen hiermee: ik denk aan je, ik erken je en ik ondersteun je.
Hier wordt Boyd’s verhaal wat algemener van aard en gaat zij in op niet alleen de behoeften van tieners, maar een van de basisbehoeften die wij als mensen allemaal (stiekem) hebben.
Toekomst: tieners steeds meer zichtbaar
Over de toekomst van sociale media en het gebruik door tieners is Boyd kort: er zullen applicaties en platformen ontwikkeld blijven worden die experimenteren met nieuwe manieren waarop jongeren hun sociale contacten kunnen beleven. Hierdoor worden jongeren online steeds meer zichtbaar, en dat wekt angst in een samenleving op. Hier bestaat het gevaar dat jongeren weer beperkt worden in het ontwikkelen en ervaren van hun sociale vaardigheden en behoeften.
Al met al lijkt Boyd’s boodschap vooral van maatschappelijke aard. Volwassenen hebben de fysieke ruimte ingeperkt waarin tieners hun sociale vaardigheden ontwikkelen, laten we dit ook niet met de virtuele ruimten doen. Boyd is ondanks deze maatschappelijke boodschap ook niet vies van commercie: tieners blijven sociale media nog zeker voor een lange tijd gebruiken, dus doe daar als merk je voordeel mee en maak prachtige applicaties en platformen om onze tieners te faciliteren in hun behoeften.
Deze blogpost is geschreven door: Bey Cil, Tam Tam