03.10.2024
Events

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

By: Jeroen de Hooge

BlogEvents

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft recent plaatsgevonden (van 9 tot en met 15 september 2024) in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Het partnership past volgens CEO Lisa Noraz van Decathlon Nederland perfect in de visie en strategie van het sportmerk: “Het succes van de World Padel Tour in 2023 was geweldig! De groei van de sport padel is nog steeds gigantisch, kijkend naar zowel spelersaantallen als fans en toeschouwers op tv. We zijn daarom trots om ons als titelsponsor te verbinden aan Premier Padel Rotterdam. Wij geloven dat we, samen met de andere partners van Premier Padel Rotterdam, de padelsport nog groter en populairder kunnen maken. Dit zodat iedereen, van beginner tot expert, deze sport kan gaan beoefenen. We kijken uit naar een fantastisch evenement in september. Decathlon en de spelers zijn “Ready to Play“!”

Ready to Play

“Ready to Play” is dan ook de nieuwe wereldwijde slogan van Decathlon, die in maart van dit jaar werd geïntroduceerd. Hiermee wil Decathlon iedereen inspireren en motiveren zich aan te sluiten bij haar doel: “move people through the wonders of sport”. Bij Premier Padel Rotterdam komen topsport en breedtesport samen in Ahoy Rotterdam. Dit sluit goed aan bij de visie en producten van Decathlon.

Toernooiorganisator Marc Nipius: “We zijn enorm trots op het partnership met Decathlon als titelsponsor. Padel is al jarenlang één van de meest populaire sporten. Decathlon is een gevestigde naam in de sportwereld en onmisbaar geworden. Zo vind je er ook alles voor padel: van rackets en ballen tot kleding en schoenen. Samen geven we een nog grotere impuls aan padel in Nederland en zorgen we ervoor dat Decathlon Premier Padel Rotterdam een onvergetelijke ervaring wordt.

Rafael van der Vaart, een van de toernooidirecteuren van Decathlon Premier Padel Rotterdam.
Rafael van der Vaart, een van de toernooidirecteuren van Decathlon Premier Padel Rotterdam.
Fatima Moreira de Melo, een van de toernooidirecteuren van Decathlon Premier Padel Rotterdam.
Fatima Moreira de Melo, een van de toernooidirecteuren van Decathlon Premier Padel Rotterdam.

Wereldwijde Padeltour

Premier Padel staat bekend om het bieden van topsport van wereldklasse, met het P1 toernooi in Rotterdam Ahoy als het absolute hoogtepunt. Tijdens het toernooi van 9 tot en met 15 september 2024 zullen de top 48 dames- en herenspelers van de wereld strijden om de felbegeerde titel.

De Premier Padel tour 2024 omvat vier Major toernooien (Doha, Rome, Parijs en Mexico), vergelijkbaar met de Grand Slam-evenementen in tennis, en biedt daarnaast toernooien in de categorieën P1 en P2, evenals Tour Finals als seizoensafsluiting. P1 is na Major het op één na hoogste gerangschikte Premier Padel-toernooi; P2 volgt daarna. Het verschil tussen de toernooien zit hem vooral in het aantal te verdienen rankingpunten en het prijzengeld.

Het P1 toernooi in Rotterdam belooft een ongeëvenaarde ervaring te worden, met de grootsheid van het evenement en de aanwezigheid van de beste spelers ter wereld. De fusie van Premier Padel en WPT aan het begin van dit jaar heeft geresulteerd in één wereldwijde professionele padeltour, onder toezicht van de International Padel Federation (FIP).

Decathlon Premier Padel Tournament

Vanaf 18 mei jl. vindt iedere maand het ‘Premier of the Court’ plaatsvinden: een padel-clubsessie in alle steden met een Peakz Padel-vestiging. De winnende duo’s van de Premier of the Court-toernooien krijgen tickets voor het Decathlon Premier Padel Rotterdam toernooi en maken daarnaast kans op één van de 34 deelnametickets. 

DECATHLON_PADEL

Padel: snelst groeiende sport

Padel is een van de snelst groeiende sporten wereldwijd. Het is met name populair in Spanje, waar het na voetbal nu al de meest beoefende sport is. Sinds de introductie in de jaren ’90 heeft padel snel aan populariteit gewonnen, niet alleen in Spanje, maar ook in landen zoals Zweden, Argentinië, Italië en Mexico.

En ook in Nederland merken we dat padel de afgelopen jaren enorm populair is geworden. Sinds 2019 is het aantal padelbanen en -spelers exponentieel gestegen. Volgens de KNLTB waren er eind 2023 meer dan 1.000 padelbanen in ons land en heeft padel inmiddels meer dan 100.000 actieve spelers. Dit maakt het een van de snelst groeiende sporten in Nederland.

Waarom het zo populair is:

  • Eenvoud: De sport is gemakkelijk te leren, ook voor beginners.
  • Sociaal: Padel wordt meestal in dubbelteams gespeeld, wat het een sociale sport maakt.
  • Toegankelijkheid: De uitrusting is eenvoudig en betaalbaar, en de banen zijn relatief compact, waardoor het makkelijk is om een padelbaan te vinden of te bouwen.

Decathlon VIP Padel

Decathlon organiseerde ook een kort VIP Padel toernooi. Om ook media & influencers kennis te laten maken met het dus steeds populairder wordende Padel.

DECATHLON_PADEL-150
DECATHLON_PADEL-115
DECATHLON_PADEL-32
DECATHLON_PADEL-30

Q&A Decatlon Premier Padel

Q: Is het voor het eerst dat Premier Padel heeft plaatsgevonden in Ahoy Rotterdam?

A: “Ja. Vorig jaar vond het World Padel Tour Decathlon Amsterdam Open plaats in AFAS Amsterdam. Begin 2024 zijn World Padel Tour en Premier Padel gefuseerd, wat heeft geresulteerd in één wereldwijde professionele padeltour, onder toezicht van de International Padel Federation (FIP).

Q: En is het ook voor het eerst dat Decathlon daar hun naam aan verbonden heeft?

A: “Nee, Decathlon was in 2023 al naamsponsor van World Padel Tour. Dit was de eerste keer dat Decathlon haar naam verbond aan het grootste internationale padeltoernooi in Nederland.

Q: Wordt dit event volgend jaar in dezelfde opzet weer in de Ahoy gehouden? Of wordt er dan gekozen voor een andere stad (in Nederland?)

A: “Tribe Company heeft nog voor minimaal twee jaar de licentie om een Premier Padel P1 toernooi te organiseren in Nederland. Decathlon heeft zich voor drie jaar als naamgevend sponsor verbonden aan het evenement. Het doel is om het toernooi ook de komende twee edities in Ahoy te organiseren. Het was een geslaagde eerste editie en alle partijen zullen de komende tijd gaan evalueren en optimaliseren voor de editie van 2025.”

Q: Wat wil Decathlon bereiken met het verbinden van hun naam aan een dergelijk toernooi?

A: “Het partnership past goed bij onze visie en strategie. De groei van de sport padel is nog steeds gigantisch, kijkend naar zowel spelersaantallen als fans en toeschouwers op tv. Ook bij Decathlon is padel één van de sporten met de meeste potentie. Tijdens Decathlon Premier Padel Rotterdam konden we Decathlon als padelspecialist aan het publiek laten zien, inclusief ons brede aanbod aan padelproducten van ons eigen padelmerk Kuikma en de producten van onze partners. Ook geloven we dat we, samen met de andere partners van Premier Padel Rotterdam, de padelsport nog groter en populairder kunnen maken. Dit zodat iedereen, van beginner tot expert, deze sport kan gaan beoefenen.”

Q: En zal dit in de toekomst vaker gedaan worden bij soortgelijke toernooien / of wellicht andere sporten?

A: “Het sponsoren van sporttoernooien zal zeker een goede optie blijven in de toekomst. Sport toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen staat hoog in ons vaandel. Begin dit jaar is daarom ook onze nieuwe wereldwijde slogan gelanceerd: “Ready to Play”. Hiermee willen we iedereen inspireren en motiveren zich aan te sluiten bij ons doel: “move people through the wonders of sport”. Als Decathlon willen we graag meer en meer een emotionele connectie opzoeken met de sporter, toernooien zijn hier natuurlijk uitermate geschikt voor omdat je hier (top)sport beleeft.

Q: Online meten we tegenwoordig alles tot achter de komma nauwkeurig. Hoe bepaal je het succes van een partnership als deze? Of wanneer is het voor jullie een succesvolle samenwerking geweest?

A: “Een partnership als deze doen we hoofdzakelijk om de emotionele connectie op te zoeken met de sporters/gebruikers van onze producten. De doelstellingen die wij formuleren voor dit soort partnerships zitten voornamelijk op imago, bekendheid en categorie bekendheid (in hoeverre weet men dat Decathlon padel aanbiedt). Samen met onze partner MeMo2 zullen we dit tot in detail doormeten. Uiteraard kijken we ook naar de mate waarin Decathlon zichtbaar is geweest vóór, tijdens en ná het toernooi. Hiervoor worden door de organisatie van het toernooi studies uitgevoerd. Daarnaast hebben we intern ook verschillende modellen ontwikkeld die ons kunnen vertellen wat de impact is van deze partnership op low-funnel KPI’s.

DECATHLON_PADEL-60

Share this post