01.07.2019
Events

​Drupaljam XL van avocado’s tot de jungle

By: Erdinç Saçan

BlogEvents

Drupaljam:XL is een evenement over open source CMS (Content Management System) Drupal. Ruim 500 internet professionals uit Nederland en België kwamen netwerken, kennis delen en inspiratie opdoen op het gebied van Drupal, online marketing en digitale innovatie. Het werd georganiseerd op 27 en 28 juni in De Fabrique, Maarssen.

Een van de sprekers was Ron Simpson. Hij rolde in de afgelopen 15 jaar verschillende campagnes, artiest carrières & concepten uit voor o.a. Red Bull, Nike, Bacardi, ID&T, KLM, RTL en SONY. Zijn laatste avontuur “The Avocado Show” veroverde de wereld met slechts 1 Facebook post en veranderde het restaurant concept in een internationale franchise.

Ron begon na te denken wat voor concept hij in Amsterdam kon starten. Afgelopen jaren waren restaurants gefocust op een gerecht succesvol geworden, ze worden ook wel monorestaurants genoemd, denk aan SLA (groente) en Burgemeester (hamburgers). Marktonderzoek bestond uit een whatsapp survey, waarbij een groep dames de vraag kregen of ze bij een avocado restaurant zouden eten. Bijna allen reageerden heel enthousiast. Daarnaast werd er een trends onderzoek op Instagram uitgevoerd waarbij de #avocado aantoonde dat er honderd duizenden mensen avocado’s tagden of erover schreven, posten.

Avocado’s

Momenteel is de markt in avocado’s 12 miljard dollars waard en in 2020 zal dit stijgen naar 23 miljard dollar. Ron: “Er was een gelikte persbericht klaar om verstuurd te worden naar alle persbureau’s, journalisten die ik ken. Maar ik was een ding vergeten. Ik moest eerst mijn ouders informeren voordat de persbericht de deur uit ging. Daarom heb ik een foto gemaakt met mijn partners en mijn moeder getagd op facebook. Dat ging helemaal viral! In no time hadden ze 100.000 volgers op Instagram, aandacht in ongeveer 90 landen over hun concept en 212 miljoen views in twee weken. “We wilden het georganiseerde eruit halen en gebruik maken van de imperfectie.” Ze gaven minimaal informatie zodat journalisten ze wel moesten bellen om vragen te stellen.”Als ik iedereen zelfde informatie zou geven dan is er geen nieuwswaarde meer’. Zo werden er contacten gelegd en kon het verhaal beter aan de man worden gebracht. Aandacht bij een nieuw hype, onderwerp, restaurant, nieuwswaarde is na ongeveer 48 uur over. Avocado Show heeft drie maanden lang de aandacht gehad. 2,5 jaar verder is er nog steeds aandacht voor ze.

Op een dag belde Google met de vraag; waarom hebben jullie een miljoen hits per dag, maar nog geen website?

Net voordat het restaurant werd geopend gingen fans voor de deur slapen. Op een gratis ontbijt reageerden 22.000 mensen. De Avocado Show, zijn restaurant in Amsterdam met een menu volledig gebaseerd op avocado, daar gaan elke week ongeveer 10.000 avocado’s doorheen. Er zijn maar 45 stoelen in het restaurant en je kunt niet reserveren. Ron: “Reserveringen kosten ongeveer 50.000 Euro per jaar. Ze komen of nooit of altijd te laat. Daarom is er altijd een rij voor onze restaurant. In België gaan ze testen met reserveringen.”

Waarom geen Avocado Shop of Restaurant als naam maar de keuze voor Show. Tweeledig aldus Ron. “Je moet aan je personeel laten zien dat het niet alleen om het gerecht gaat, maar dat de show waarde ook heel belangrijk is. Daarnaast is er een verwachting vanuit het publiek van, laat maar zien dan wat voor show jullie hebben’. Free publicity bereik je alleen als mensen erover gaan praten, schrijven, posten. “We hebben 150.000 foto’s gemaakt te testen hoe de gerechten het beste tot hun recht kwamen. Er werd getest met verschillende soorten servies, materialen, achtergronden en kleuren”. Mensen scrollen heel snel door instagram en je moet ze eigenlijk een stop teken geven. Dus daarom wordt er ook contrast gestopt in kleuren. Paars zie je overal terug … Paars op een groen achtergrond werkt dus om mensen te laten stoppen tijdens het scrollen op instagram”

Ze hebben nu een webshop met 45 producten, boeken. Ze zijn een lifestyle merk geworden. Indrukwekkend verhaal! Een vraag uit het publiek was: “Als ik nu een mono restaurant zou starten, wat zou je dan aanraden” Ron: “Mozzarella”. Wie weet zal er binnenkort een restaurant worden geopend dat zich alleen focust op mozzarella.

Digitale Hygiëne

Een ander spreker was Brenno de Winter, expert op het gebied van informatiebeveiliging, privacy en ICT gaf een lezing over: “Digitale Hygiëne” Wie met technologie in aanraking komt, heeft altijd een beveiligingsprobleem. Met de dagelijkse stroom aan berichten over de onveiligheid rond ICT rijst de vraag hoe je overleeft in de digitale jungle: persoonsgegevens moeten vertrouwelijk blijven, administraties kloppend zijn, websites en bedrijfsprocessen horen 24/7 te draaien. De problematiek komt overweldigend over.

Dat hoeft niet. Door het op orde houden van de basishygiëne zijn veel rampen te voorkomen. ‘Het updaten van software is net zo noodzakelijk als het onderhoud aan de motor van een vliegtuig of auto. Kijk naar risico’s en onderken de problemen. Iedere organisatie kan stappen zetten om problemen te beheersen.

Brenno de Winter registreerde tijdens meer dan 70 domeinnamen die vergelijkbaar zijn met bestaande domeinen van bedrijven en overheden. In een jaar tijd kwamen meer dan 15.000 e-mailberichten binnen op deze domeinen. De berichten bestonden voornamelijk uit spam en nieuwsbrieven, echter bleven er na het filteren van de e-mails maar liefst 3100(!) berichten over die getypeerd kunnen worden als (ernstig) datalek. Daar zaten afwijzingen van sollicitaties bij, maar ook bancaire gegevens, salarisstroken, kopieën van identiteitsbewijzen etc.

“In de jungle kun je ook overleven met behulp van een aantal basisregels. Belangrijk is wel dat je ze consequent toepast.”

Drupaljamxl

Drupaljamxl is niet een event alleen voor programmeurs of Drupal fanaten. Het is een evenement wat erg nuttig kan zijn voor iedereen die bezig is met digital transformation.

Share this post