Spotify gaat voor het eerst een eigen Awardshow organiseren. Het evenement, genaamd de Spotify Awards, vindt in maart 2020 plaats in Mexico en is volgens de muziekstreamingdienst een ‘ware afspiegeling van waar fans naar luisteren’.
De show is volledig gebaseerd op gebruikersdata. Welke artiesten, albums of nummers er met prijzen vandoor zullen gaan, is dus afhankelijk van het aantal wereldwijde streams. “Jullie luistergedrag en patronen bepalen de categorieën, de finalisten en de winnaars van de awards”, legt het bedrijf uit in een verklaring op zijn website.
Volgens Spotify is het een show die echt inhaakt op wat de mensen aanspreekt. Het bedrijf bepaalt bijvoorbeeld niet zelf welke genres wel of niet meedingen naar de prijzen. Ook dat is volledig gebaseerd op de gebruikersdata.
Het evenement vindt komend jaar plaats op 5 maart in Mexico-Stad. Als verklaring voor de keuze van deze locatie zegt Spotify dat Mexico-Stad de ‘streaminghoofdstad van de wereld’ is. “De hoofdstad van Mexico heeft wereldwijd de meeste Spotify-luisteraars, nog meer dan New York City, Londen of Parijs”. De show wordt live uitgezonden in heel Latijns-Amerika. De promotievideo van het evenement is ook volledig in het Spaans.
Hoe de prijsuitreiking er precies uit gaat zien en of er ook artiesten zullen optreden, is niet duidelijk.