[Igor Beuker] Natuurlijk ben ik heb met Jeroen en Henk eens (lees hieronder hun items). Apple, en met name Steve Jobs is briljant. Coole producten. Prachtige designs. En uitstekend ingespeeld on de markt en veranderend consumentengedrag. Marketing zoals marketing dus hoort te zijn.
Natuurlijk heb ik ook een iPod. Met accessoires. Maar wat mij als consument wat frustreert, en velen met mij, is dat Apple in Nederland (en Europa) duurder is dan in de US. Dat niet alleen tegen de Euro vs. Dollar verhouding in . Het is krom en niet recht te praten. Want is de US kost de Mac Mini 499 dollar (exclusief BTW). Inclusief 19 procent BTW zou de Mac Mini in Nederland dus 450 euro moeten kosten. Apple vraagt in Nederland 499 euro voor de goedkoopste Mac Mini.
En Apple hoeft geen extra kosten te maken om de computers naar Europa te transporteren. Want alle Apple producten worden in Azië in elkaar geschroefd. En transport van Azië naar de US is niet duurder dan van Azië naar Europa. Hetzelfde geldt voor iPods en accessoires. Voor een setje kwalitatief slechte boxen voor je iPod, betaal je 169 tot 199 Euro. Waarop de verkoper in de Apple Store in Amsterdam zei: ” meneer, ik zou nog even wachten wat de prijs kwaliteitsverhouding bij deze bozen is niet okay.
Ik heb de boxen getest in de winkel: design wederom een dikke 9,8. Geluidskwaliteit een objectieve 3. Om over de prijs nog maar even te zwijgen. Apple vind ik dus als marketeer briljant. Maar als ik me als reële en kritische consument opstel en kijk naar de kwaliteit van de accessoires en de prijzen van Apple in Nederland, is de glanzende Apple ook gewoon maar een appel, met hier en door soms wat zure plekjes. Vergeef me Henk en Jeroen, naast hilarisch over Apple ben en blijf ik vooral ook ’trend realist’ 😉