Media veranderen. Tijdschriften ook. Nu de eReader langzaam door de menigte wordt opgepikt lijkt dit voorlopig de drager te worden van gedigitaliseerde print content. Het Engelse bedrijf BERG en het Zweedse Bonnier R&D verkennen in het gezamenlijke project Mag+ de toekomst van het digitale tijdschrift.
Mag+ richt zich heel erg op de behoefte van de consument. Waar de eReader nu vooral dient als device waarop boeken en print uitgaven 1-op-1 en in dezelfde vorm kunnen worden doorgeplaatst, daar onderzoekt Mag+ waar in deze nieuwe tijd de consument met name behoefte aan heeft.
In grote lijnen zijn er 3 belangrijke outtakes van Mag+:
Met name in het tweede punt geloof ik enorm. Mensen hebben behoefte aan gemak en compleetheid. Daarnaast vind ik het heel interessant dat dit soort magazines heel gebruiksvriendelijk oogt en dat deze vorm te realiseren lijkt op niet al te lange termijn. Zoals Mag+ zelf aangeeft: de veranderingen zitten voornamelijk in het design en de functionaliteiten, maar verder kunnen traditionele uitgevers met weinig aanpassingen hun papieren content digitaliseren. Ik ben dus benieuwd wanneer de print uitgevers echt in actie komen.