10.05.2024
Gadgets

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

By: Jeroen de Hooge

BlogGadgets

Apple zegt sorry. Het bedrijf joeg vooral zijn creatieve fans tegen zich in het harnas door een reclame te maken waarin allerlei vormen van creativiteit verdwijnen en de iPad Pro pontificaal in beeld komt. Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn reclame wel staan. 

iPad Pro-reclame

De iPads zijn deze week aangekondigd en de reclamespot werd al vrij snel bekritiseerd. Zeker in een tijd waarin creatieven onder druk staan door de komst van kunstmatige intelligentie-mogelijkheden is dat geen goede timing. Muziekinstrumenten, verf, camera’s, ze worden allemaal onder een hydraulische pers geplet en de iPad is wat over is. Het voelt voor mensen die hun hart en ziel in gitaarliedjes leggen toch wat pijnlijk: alsof iPad het overneemt. 

Tegelijkertijd zijn er ook mensen die de kritiek niet zo goed begrijpen: iPads worden immers al jaren ook juist door creatieven gebruikt om hun kunst bijvoorbeeld te verfijnen, online te verkopen, enzovoort. Bovendien lijkt het niet bij Apple te passen om zo evil te doen richting creatievelingen. Het zal vast niet bedoelen dat creativiteit wordt platgeslagen: creatievelingen zijn een heel grote doelgroep van het techbedrijf uit Cupertino. Maar als je dan al die belangrijke objecten dan langzaam compleet kapot ziet gaan, dan is het toch moeilijk te bedenken dat Apple zichzelf niet achter de oren heeft gekrabd bij het maken van deze spot.

Vernietiging van de menselijke reclame

Maar ja, als iemand als Hugh Grant dan zegt dat de reclame de ‘vernietiging van de menselijke ervaring’ is, dan moet je als Apple toch wel iets doen en dat is in dit geval dus excuses maken. Maar de reclame wordt niet ingetrokken. Apple lijkt vooral te willen uitleggen wat er dan wel wordt bedoeld, namelijk de talloze manieren vieren hoe gebruikers zich uiten en hun ideeën realiteit maken via de iPad.

Het is een bijzonder verhaal. Ten eerste omdat het niet vaak voorkomt dat grote bedrijven zo openlijk toegeven dat ze fout zitten, maar ten tweede ook dat niemand binnen Apple blijkbaar hard genoeg heeft gezegd dat deze commercial best eens kan schuren. Tegelijkertijd spreekt het feit dat Apple de reclame verder gewoon laat staan en vertoont laat worden misschien ook wel boekdelen: het heeft nu gezegd hoe het de reclame bedoelt, en blijkbaar gaat het er nu vanuit dat iedereen de reclame ook vanuit die hoek bekijkt. Tegelijkertijd is Apple niet gek en weet het ook dat het sowieso op het internet blijft zwerven. Echter kun je je afvragen of het zo openlijk promoten nog wel zo’n goed plan is.

Share this post