Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden ze met een pop-up barberstation op het Leidseplein in Amsterdam.
Op 24 oktober openden beide heren namens Philips OneBlade de eerste publieke pop-up barberstation voor een dag op het Leidseplein in Amsterdam. Reboir helpt voorbijgangers samen met zijn humoristische assistent Bram Krikke aan een style-upgrade of -metamorfose. Met de opening van de barber tramstop laat Philips OneBlade het belang zien van het uitdrukken van een eigen authentieke stijl. En geeft Philips vanuit de gedeelde ambitie om (jonge) mannen te helpen hun eigen stijl uit te drukken, het beroep van barbier een groot, levensecht platform.
Terwijl er een groot tekort is aan kappers in Nederland, is de barbier in opkomst. Kappersopleidingen zijn momenteel nog grotendeels ingericht op vrouwen, wat voor jongens een reden is om te stoppen met de opleiding. En dat terwijl de behoefte aan authenticiteit en het verkrijgen van een eigen stijl onder mannen groeit.
Nederlandse mannen zeggen te (willen) investeren in hun baard- of snorstijl, met name omdat zij hierdoor zich comfortabel voelen (42%), representatief ogen (30%) of zelfverzekerd zijn (25%). Om in deze behoefte te voorzien en jonge mannen een specialistische opleiding tot herenkapper te bieden, zijn er de afgelopen jaren verschillende barbieropleidingen opgezet.
Het experimenteren met baard- en snorlooks heeft online via sociale media aan populariteit gewonnen, met name door filmpjes op TikTok. Door de zogenaamde “get ready with me” (GRWM’s) video’s leren jongeren van hun idolen hoe zij met hun ochtendroutine een stijlvolle baard of snor creëren en onderhouden. Door de socialmedia-aandacht groeit het enthousiasme om barbier te worden, maar jongens willen ook weten hoe je een stijlvolle look thuis, op laagdrempelige wijze, kunt namaken. De inmiddels onder jongeren bekende barbier Reboir (20), won in korte tijd aan populariteit met zijn make-over video’s op TikTok. Hij leerde het vak online en wil jongens nu via zijn eigen social kanalen inspireren.
Net zoals Reboir, is ook Bram Krikke een inspiratie voor jongeren met zijn eigen stijl en onderscheidt hij zich met zijn humor. Daarom is de meest iconische snor van Nederland sinds kort de nieuwe ambassadeur van Philips OneBlade. Voor Bram geldt: niets of niemand komt met een mesje in de buurt van zijn pronkstuk, zijn snor. Bram zegt over zijn nieuwe samenwerking met Philips OneBlade: “Ik ben er trots op dat ik ambassadeur ben voor een product voor mijn looks. Uiteraard moet mijn snor goed bijgewerkt worden maar ik wil ook samen met Philips OneBlade mensen inspireren om zelf te ontdekken wat hun stijl is. Ik kijk ernaar uit om Reboir op het Leidseplein 24 oktober te helpen als assistant barbier in het realiseren van stijlvolle looks en zo voor het eerst van het professionele barbiervak te proeven.”