Uit nieuwe data van databedrijf IDC blijkt dat de verkopen van Fitbit’s in het tweede kwartaal van dit jaar stegen terwijl de vraag naar de Apple Watch flink is gekelderd. In de categorie basic wearables, dus de simpele fitness trackers zonder third-party apps, werd in de verkoop een stijging van maar liefst 48 procent gemeten ten opzichte van vorig jaar. Fitbit is daar de absolute marktleider wereldwijd. Smartwatches hadden het echter zwaarder want daar liepen verkopen terug.
Ondertussen heeft de Apple Watch het dus zwaar in de zin dat de verkopen terug lopen, maar daar is dus wel een verklaring voor. We weten dat er een nieuwe Apple Watch komt, de vraag is alleen wanneer. Wie weet kondigt Apple vanavond tijdens hét event van het jaar wel een nieuw exemplaar aan? En wie er namelijk nog geen heeft, maar wel een Apple Watch zou willen, kan in dit geval beter even wachten want er komt sowieso een opvolger. Apple-fans willen namelijk graag het nieuwste van het nieuwste. Zo weet ik zeker dat de iPhone 6 de afgelopen maand ook minder verkocht werd want de nieuwe ligt bijna in de winkels.
Het feit dat simpele wearables in populariteit stijgen en smartwatches zich nog steeds moeten bewijzen aan de consument vind ik wel logisch. Van een basic wearable zoals een Fitbit weet je exact wat je ermee kunt: stappen tellen en daarmee zien hoe actief je op een dag geweest bent (wat je overigens meestal zelf ook wel door hebt, maar dat terzijde). En de prijs is er ook naar: het fijn betaalbare gadgets met een prima prijs-kwaliteitverhouding. Met een smartwatch is dat een ander verhaal, wat wel blijkt uit al die mensen die vragen waarom ik een Apple Watch draag. Wat kun je er nu precies allemaal mee? En, waar gebruik je dat nu écht voor? De verwachtingen liggen bij een smartwatch zoveel hoger – net als de prijs ervan – dat men sceptisch is. Is een smartwatch al dat geld wel waard? Maar dat hangt er maar net vanaf waar jij je smartwatch voor gebruikt. Toch is er ook goed nieuws voor de smartwatches want dit is een jonger product dan de basic wearables die stappen teller en dus ligt er qua ontwikkeling nog een wereld voor zich.
Fitbit blijft dus domineren en heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat de bedrijfsnaam een productnaam is geworden, iets wat ook GoPro voor elkaar kreeg als het gaat om actiecamera’s. Ze lanceren nieuwe producten, zoals de Blaze, Charge 2 en Flex 2 en maken stappen in de richting van mobiel betalen. Niet dat ze dat meteen gaan uitrollen, maar bezig met de toekomst zijn ze zeker.