Fitbit was dan wel een van de eersten in de wearables-markt, we weten al langer dat het niet zo goed gaat met het bedrijf. Dit ligt onder andere aan de enorme concurrentie van Apple, Garmin, Samsung en Polar. Daarnaast werd de Fitbit Versa Light geen hit en de aandelen van het bedrijf kelderden al snel.
Waar de Fitbit nog een echte fitnesstracker is, of misschien zelfs veredelde stappenteller, hebben andere bedrijven zich ontwikkeld tot lifestyle smartwatch-fabrikant. Die omslag van fitness naar lifestyle en gezondheid heeft Fitbit misschien wel te laat gemaakt. Persbureau Reuters meldt dat verschillende bronnen hebben aangegeven dat Fitbit in gesprek is met verschillende partijen voor een overname.
Vorige week meldde het bedrijf nog dat Fitbit in de Verenigde Staten op nummer 19 staat in een lijst met 200 belangrijke merken (Brand Relevance Index)
Fitbit is in gesprek geweest met een investeringsbank (Qatalyst Partners) om de mogelijkheden voor een overname te verkennen. Het bedrijf staat voor de uitdaging om producten aan te passen van fitnesstrackers naar meer geavanceerde smartwatches. Naast deze overgang heeft Fitbit op de markt van fitnesstrackers grote concurrentie van goedkopere exemplaren die door bijvoorbeeld Huawei en Xiaomi op de markt worden gebracht. Het is nog niet zeker dat het bedrijf verkocht gaat worden, maar bronnen melden nu al dat ook Google-eigenaar Alphabet Inc interesse zou hebben in een eventuele overname van Fitbit.
De geruchten zijn niet bevestigd door Fitbit en ook de andere partijen gaan niet in op speculaties. In juli stelde het bedrijf zijn omzetverwachting voor 2019 naar beneden bij en weet dit dus mede aan de tegenvallende verkopen van de Versa Lite. Dit horloge kost tussen de € 149 en € 179, afhankelijk van de versie. Hiermee kun je onder andere trainingen instellen en tracks en je hartslag meten, maar muziek opslaan is bijvoorbeeld niet mogelijk.
Fitbit werd vooral bekend als ‘stappenteller’, waarbij je als gebruiker precies weet hoeveel stappen je op een dag hebt gezet, welke afstand je hebt afgelegd en hoeveel calorieën je ermee hebt verbrand. Het meet ook de slaapduur- en kwaliteit. Als pionier in de markt van wearables wist het bedrijf al snel deals te sluiten met zorgverzekeraars en zelfs onlangs nog maakte het bekend dat de inwoners van Singapore een Fitbit krijgen om hun gezondheid te verbeteren.