Een e-bike opvoeren klinkt minder illegaal dan het opvoeren van een scooter, omdat het vaak vooral om een softwarematige aanpassing gaat. Echter maakt dat het zeker niet minder beboetbaar. De politie heeft aangegeven in nieuwe rollerbanken te investeren om te controleren of een e-bike is opgevoerd.
Het was tot nu toe moeilijk voor de politie om te handhaven op het opvoeren van e-bikes, omdat er in tegenstelling tot snorfietsen niet kan worden gecontroleerd op de maximumsnelheid en dan de constructiesnelheid op de rollerbank. Tenminste: dat kon niet. Inmiddels is er een nieuwe rollerbank ontwikkeld waarin de politie investeert om straks ook te kunnen controleren of je elektrische fiets zich niet aan de regels houdt. In Nederland mag een e-bike maximaal 25 kilometer per uur gaan. Er zijn e-bikes die sneller kunnen, zoals de Super 73, maar dat schuifje van 25 kilometer per uur naar 45 kilometer per uur mag je officieel dus niet omzetten in de app.
Het kan wel, maar het mag niet. Je e-bike mag simpelweg niet sneller gaan dan 25 kilometer per uur, tenzij je een speciaal exemplaar hebt met kenteken. Heeft je fiets dat niet, dan kan je tweewieler in beslag worden genomen of kun je een boete verwachten. Die boete is vrij hoog, maar wel lager dan bijvoorbeeld met een elektrische step de weg op gaan. Je moet 290 euro betalen als je met een opgevoerde e-bike op de openbare weg fietst. Met een elektrische step zit je al gauw op 410 euro. Maar goed: een boete is nooit leuk, zeker niet als die zo hoog is als een flink deel van je fiets kostte, dus misschien is opvoeren toch niet het beste idee, naast dat het ook voor de veiligheid in het verkeer voor verwarring en aanrijdingen kan zorgen, omdat mensen je snelheid niet goed kunnen inschatten.
Er is in het debat dat over deze e-bikemaatregelen ging ook een ander besluit genomen, namelijk dat de helmplicht er nog even niet komt. Dat betekent dat je je haar gewoon nog volledig kunt stijlen en op de fiets kunt stappen, zonder dat je bang hoeft te zijn je coupe te verpesten met een helm op. Voel je je veiliger met een helm, dan is het natuurlijk altijd een optie om die wel op te zetten wanneer je er met je e-bike op uit trekt. De reden dat er nog even niet zoveel haast wordt gezet achter de helmplicht is wel opmerkelijk: de overheid is bang dat de helmplicht leidt tot minder fietsgebruik. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat scooters net een nieuwe helmplicht hebben gekregen, waardoor mensen dan misschien minder geïnspireerd worden om de overstap naar het iets gezondere e-biken te maken.
De rollerband is straks dus niet meer alleen het domein van de scooter, want e-bikes krijgen hun eigen variant. Ook goed om te weten: fietsen met een ‘duimgas’ zijn ook niet toegestaan en moeten de rollerband op: ze moeten als trapondersteuning bieden. Ook dit kan op de rollerbank worden gecheckt. De rollerbanken worden dit najaar in gebruik genomen, dus je hebt nog één zomer om te bedenken wat je met je e-bike gaat doen.