Een erg nare verrassing voor Super73-eigenaren. Door een update is het niet meer mogelijk om 45 kilometer per uur te gaan met de bijzondere e-bike. De ene na de andere klant zegt zijn geld terug te willen, omdat het bedrijf nu een mogelijkheid verwijderd die werd beloofd tijdens de aankoop.
Normaliter is het op een Super73 mogelijk om 45 kilometer per uur te rijden op het ding. Het is slechts een kwestie van een optie aantikken in de app en je bent zover. Het mag op de Nederlandse weg officieel niet: je mag maar 25 kilometer per uur zonder kenteken, maar hier en daar werd de functie natuurlijk wel gebruikt. Een Super73 heeft zelfs een duimgas, waardoor je zonder trappen puur op electriciteit keihard over het fietspad kunt scheuren.
Het is dus eigenlijk een verkapte brommer. Nou ja: was. De fietsen zijn niet meer in de ‘unlimited modus’ te zetten door een update in de EU. Het gaat om een serverside-update en dat betekent dat je er niet zomaar onderuit komt. Althans: er is een workaround voor mensen met een iPhone. Die kunnen hun internet uitschakelen en op die manier zorgen dat de fiets die andere modus kan blijven gebruiken. Voor Android-gebruikers geldt die workaround niet, omdat zij internet nodig hebben om met de fiets te verbinden.
Eigenaren van zo’n toffe fiets zijn niet blij met de update. Zeker omdat er geen enkele uitleg is gekomen vanuit Super73 zelf. Moest het door Europese regelgeving? Was er een ongeluk gebeurd en heeft het dit uit voorzorg gedaan? In ieder geval willen klanten er niets van weten. “De unlimited modus was de enige reden dat ik 4.500 euro heb gespendeerd. Super73, rot op!”
En “Niemand wil toch een fiets van 30 kilogram kopen die maar 25 kilometer per uur gaat met een slechte pedaal-assistentie waarmee elke heuvel al onmogelijk is”? Iemand anders zegt: “Het is te zwaar om de fiets ook daadwerkelijk 25 kilometer per uur te laten rijden: in de praktijk redt hij die 25 kilometer per uur niet eens. Dit is belachelijk!”
Eerder waren er ook al problemen met de fietsen, die toen ze wat nieuwer in Nederland waren tijdelijk dom moesten blijven. De fiets was niet te vinden in de app en gaf daarom een foutmelding bij koppelen: ‘Bike not registered: code 400’ stond er dan in beeld. Heb je dit euvel alsnog, dan ben je genoodzaakt om de klantenservice te bellen, die dan belooft dat de fiets na 48 uur wel koppelbaar is (nadat je eerst diverse codes hebt doorgegeven). Je kunt er wel meer gaan fietsen maar je kunt niet nagvigeren, reparaties registreren en andere zaken bijhouden. Ook kon je eerst dan ook niet de optie om 45 kilometer per uur te rijden inschakelen, maar goed: dat kan nu blijkbaar überhaupt niet meer.
Super73 komt uit Californië en is -niet geheel verrassend- geïnspireerd door de oldschool motorfietsen uit de jaren ’70. Sinds 2016 brengt het e-bikes op de markt met dikke banden van 20 inch en een low-rider-achtige zit. De motor van de gemiddelde Super73 is begrensd op 250 Watt, maar heeft een peak output van 1350 Watt. De Fietsbond is daar niet over te spreken en wilde de fietsen zelfs verbieden omdat ze harder dan 25 kilometer per uur kunnen. Nu lijkt de bond zijn zin te krijgen.
Inmiddels is het bedrijf zelf ook met een reactie naar buiten getreden. Het schrijft dat het hierin fout zit en dat het de boel wil terugdraaien. Dit is echter nog niet op alle fietsen voor elkaar.