De wearables markt zal in 2020 maar liefst 52 miljard dollar (ruim 47 miljard euro) waard zijn, volgens een nieuwe voorspelling van Gartner. Dit is een stijging van 27% in vergelijking met de 41 miljard dollar die de markt dit jaar zal opbrengen.
Volgens Gartner zullen eindgebruikers het meeste geld uitgeven aan smartwatches en smart clothing. Van smart clothing wordt zelfs verwacht dat het met 52% zal stijgen. Smart clothing is wel anders dan de meeste wearables, omdat het vaak niet opgeladen hoeft te worden.
Wearable technology maakt deel uit van de internet of things sector die maar blijft groeien, waar smart toestellen data verzamelen en als het ware met elkaar communiceren. De competitie op de wearables markt is erg groot en bedrijven strijden om een marktaandeel, omdat andere tech sectoren, zoals smartphones en tablets, al verzadigd zijn.
Volgens Gartner blijven marktleiders zoals Apple met de Apple watch en Samsung met de Galaxy Watch in het dure segment en vragen zij de hoofdprijs voor hun wearables. Intussen komen er steeds meer merken voor lagere segmenten, zoals Xiaomi en Huawei. Deze goedkopere partijen zorgen er dus voor dat de gemiddelde prijs daalt, maar door de lagere prijs de wearables ook aantrekkelijker maken voor meerdere segmenten, waardoor de verkoop stijgt.
Gartner verwacht ook dat hoe kleiner en gebruiksvriendelijker de wearables worden, hoe meer mensen ze zullen gebruiken. Met name als het gaat om wearables die gezondheid of slaap bijhouden en analyseren.
Alles wat met technologie heeft te maken, heeft ook te maken met zorgen omtrent de privacy. Wearables zijn hier geen uitzondering op. Naast dat bedrijven persoonlijke gegevens verzamelen en dit verkopen aan adverteerders, hebben mensen ook vraagtekens bij de veiligheid en bescherming tegen hacken. Ondanks deze zorgen lijkt het toch dat de markt blijft groeien. Het is dan ook interessant om te zien hoe mensen, overheden en bedrijven omgaan met de nieuwe technologieën.