Smartwatches en fitnesstrackers worden steeds ‘slimmer’. Een nieuw model wordt altijd gepresenteerd met allerlei nieuwe functies. Inmiddels doet een wearable al veel meer dan alleen je stappen tellen. Een beetje apparaat meet tevens je hartslag, stress en houdt slaaptronen bij. Al die data zijn voor jou natuurlijk reuze interessant om te weten. Maar voor de fabrikant van het apparaatje ook. En met het verzamelen en verwerken van die gegevens gaan ze regelmatig de mist in, zo meldt het Financieel Dagblad vandaag.
We maken ons er allemaal schuldig aan: het accepteren van privacyrichtlijnen en algemene voorwaarden zonder de inhoud echt goed te bestuderen. Dat is meestal namelijk niet te doen. Lappen met juridische tekst en termen. Jij wil gewoon met je nieuwe gadget aan de slag, dus klik je al snel op ‘accepteren’. Helaas voldoen de fabrikanten van wearables niet aan de privacyregels van Europese toezichthouders. Ze zijn vaak niet transparant genoeg over wat er met jouw gegevens wordt gedaan. Die voor jou interessante data over je gezondheid dus.
In die ellenlange juridische teksten ontbreekt vaak door de toezichthouders verplichte informatie. En die gevoelige data van jou moet natuurlijk goed beschermd worden. Want we delen en verzamelen alleen maar meer en je wil die gevoelige informatie niet zomaar met iedereen delen. Zo lezen we in het FD zelfs dat fabrikanten en appmakers de apparaatjes ook willen gebruiken om coronabesmettingen te voorspellen of laten helpen om afstand te houden.
Voordat je toch geneigd bent om die teksten eens helemaal door te spitten; wacht even. De meeste fabrikanten gaan vooral de mist in bij de omschrijving waarvoor ze je data precies gebruiken. Vaak staat er uitvoerig omschreven welke persoonlijke gegevens en gezondheidsdata er worden verzameld door de wearable. Maar uiteindelijk staat er dan niet wat ze precies daarmee dóen. Worden er gegevens doorverkocht? Wie zijn de ‘derden’? Daar moeten de fabrikanten duidelijk over zijn en dat is nu niet het geval. Ook Apple is niet transparant genoeg door in de privacyverklaring te vermelden dat gegevens gebruikt worden voor de ‘verbetering van producten en diensten’.
De markt voor smartwatches en andere wearables zit al jaren in de lift. De stappentellers van Fitbit zijn inmiddels uitgegroeid tot complete slimme gezondheidsmeters. En de apparaatjes nemen een deel van de functies van je telefoon over als je dat wil. Je kunt er berichten op lezen, oproepen mee beantwoorden en soms zelfs betalen. De kans is groot dat je zelf ook een wearable draagt. Misschien niet de hele dag, maar dan in ieder geval tijdens het sporten. Wat ben je als hardloper bijvoorbeeld zonder slim horloge van Garmin, Polar of Fitbit?
Het is hartstikke interessant om al die data van jezelf te verzamelen. Je krijgt meer inzicht in je eigen gezondheid en kunt goed in de gaten houden hoe het met je fitheid is gesteld. Bovendien zijn we misschien zelfs geneigd om meer in beweging te blijven als we een wearable dragen. Ik spreek uit eigen ervaring, want het voelt toch een beetje sneu als ik zie dat ik op een dag maar 250 stappen heb gezet. Die gegevens blijven we waarschijnlijk toch wel verzamelen. Nu is het te hopen dat de gegevens bij fabrikanten ook in goede handen zijn.