Xiaomi, die met Apple concurreert in de markt voor “wearables”, heeft in China voor het eerst een smartwatch gelanceerd, de Mi Watch. Bij de ontwikkeling van de Mi Watch is overduidelijk goed gekeken naar de Apple Watch, ze lijken als twee druppels water op elkaar.
De Mi Watch heeft net als de Apple Watch een vierkante behuizing met een kroon en een knop. Het horloge beschikt over een 1,78-inch AMOLED-scherm (326 ppi) en draait op MIUI for Watch, Xiaomi’s besturingssysteem op basis van Google’s Wear OS.
In de metalen behuizing bevinden zich twee microfoons en een luidspreker om naar muziek of inkomende gesprekken te luisteren. De Mi Watch, die in één maat wordt geleverd – 44 mm – heeft een keramische achterkant, waar ook de laadpinnen en een hartslagsensor zijn geplaatst.
De Mi Watch wordt aangedreven door Qualcomm’s Snapdragon Wear 3100 4G-chipset met vier Cortex A7-cores geklokt op 1,2 GHz, gekoppeld aan 1 GB RAM en 8 GB opslag. De Mi Watch houdt het 36 uur vol per laadbeurt, beweert Xiaomi.
Meer dan 40 populaire Chinese apps, zoals TikTok en QQ Messenger, zijn meteen beschikbaar voor de Mi Watch. Xiaomi’s versie van Siri, genaamd XiaoAI, is de standaard virtuele digitale assistent op het horloge.
De Mi Watch kost CNY 1.299 ($ 185) en zal volgende week in de verkoop gaan. Er is nog geen informatie beschikbaar over internationale verkrijgbaarheid, maar afgaande op het verleden zal Xiaomi het apparaat waarschijnlijk in de komende kwartalen naar India, Singapore, Indonesië en andere buitenlandse markten brengen.
Xiaomi heeft ervaring met “wearables”. De kleurrijke fitnesstrackers van het bedrijf zijn ongelooflijk populair in Aziatische landen.
Het is overigens niet de eerste keer dat Xiaomi wordt beschuldigd van het kopiëren van Apple. De eerste smartphones van Xiaomi leken erg op iPhones. In de afgelopen jaren zijn Xiaomi’s producten origineler geworden, maar bij het ontwikkelen van nieuwe tech wordt duidelijk nog gekeken naar de marktleiders.