Het is grappig hoe er bij bekendmakingen en persbijeenkomsten van nieuwe vechtspellen altijd iemand in de ruimte zit die vraagt: “hoeveel karakters zitten er in de game?” Het is niet zozeer de vraag (hoewel het antwoord altijd ergens tussen de 20 en 50 zal liggen, afhankelijk van het type spel) maar meer hoe hij gesteld wordt, alsof de waarde van een vechtspel in aantallen karakters uitgedrukt kan worden. Om de speculatie maar direct af te snijden: gezien het karakterselectiescherm, dat 40 slots heeft waarvan de middelste twee samen ‘random’ zijn laat dat plaats voor 38 andere karakters. Dan hebben we dat gehad, zullen we nu kijken of de game ook leuk is?
Het is een oneerlijke vraag om te stellen over een vechtspel, die doorgaans pas na diep graven laten zien of er goud in zit, maar de korte impressie die we kregen op Gamescom geeft de indruk dat Namco goed gekeken heeft bij de buren. De voor het genre stratosferische successen van Street Fighter IV en Mortal Kombat laten zien dat er nog veel spelers zitten te wachten op deze games en speciaal voor hen zijn er een aantal zaken gestroomlijnd.
Één daarvan is de verminderde precisie waarmee je speciale bewegingen moet ingeven om resultaat te krijgen, wat een welkome aanpassing is voor de iets minder bedeelde speler. Daarnaast is er ook een standaard Super Move voor alle karakters, genaamd Critical Edge. Die kun je (met een dubbele kwart cirkel vooruit, zeg maar twee vuurballen), na wat klappen gekregen te hebben, gebruiken om het gevecht naar je toe te trekken. De meter die je daarvoor vult kan (ook net zoals SFIV) gebruikt worden om standaardmoves een extra randje te geven.
Onze speelsessie met voor Gamescom vrijgegeven karakters Voldo, Maxi, Tira en Hilde liet zien dat gevechten nu lekker vlot lopen, met goede kansen op herstel, ommekeren en vooral dat blokken en ontwijken erg belangrijk zijn geworden. Het lijkt een iets defensievere game dan het vorige deel, maar wellicht komt dat ook doordat de Critical Edge-aanvallen zo’n grote impact kunnen hebben op een ronde. Er is veel werk gedaan om de karakters (weer) in balans te krijgen zodat, zo zegt de producer lachend, “zelfs weer gespeeld mag worden met Hilde!”
We vroegen of de hoop er is dat Soul Calibur V meer dan het vorige deel gebruik kan gaan maken van deFighting Game Boom die heerst, maar daar moet deze serie het niet van hebben, aldus de producer. “Onze hardcore spelers zijn toch belangrijk voor ons, het is leuk als we meer mensen de Soul Calibur wereld in kunnen trekken maar dat is geen doel op zich.” De hardcore- en topspelers van de serie zijn echter niet ingezet om de veranderingen mede vorm te geven. “Dat hebben we allemaal intern gedaan, onze teams kunnen dat prima aan.” Het moeilijkste was om het spel voor de top niet te verkloten en gemiddelde spelers toch ook een goede balans te geven. Hopelijk is dat gelukt, maar de vooruitzichten zijn in elk geval positief.
En of Soul Calibur zich ooit nog in de Versus of ‘X’ markt gaat storten met een andere franchise? De lippen blijven gesloten, ondanks aandringen onzer zijde. OK, eventuele hypothestische samenwerking dan? “Alles met wapens er in!” Kan het niet iets specifieker? “Nee, als ik iets zeg, wordt het toch alleen maar als aankondiging gezien en dan hebben we straks bonje met een partij waar we ooit nog mee willen samenwerken!” Tja, daar zit dan ook weer wat in. Maar als ik dan gisteren lees dat er een “Bandai games X Tecmo Koei games” teaser website is, zou je bijna zeggen dat er een Soul Calibur X Ninja Gaiden of Soul Calibur X Dynasty Warriors aankomt. We zullen het zien!
Release: 2012
Prognose: Here comes another challenger!