Voor iedereen die op de N64 is begonnen aan het first person shooter genre zal deze titel het hart sneller doen kloppen, want wat GoldenEye op de N64 deed was voor die tijd ongekend. Het introduceerde het FPS genre op de console en gaf daarmee het startschot voor een groot aantal opvolgers. Nu is James Bond terug en na de herkansing op de Wii is de game nu op de Xbox 360 en de PS3 te spelen.
De uren die ik bij de originele GoldenEye stak in het spelen van de single player en de avonden die ik besteedde aan multiplayer potjes met vrienden zijn ontelbaar en dus ook bij mij ging het adrenaline niveau flink omhoog toen deze trip down memory lane op mijn deurmat lag. Maar er is veel veranderd sinds de N64 is uitgekomen en het FPS genre is op de console uitgegroeid tot een volwassen markt. Wordt GoldenEye 007 Reloaded een game vol nostalgie en een topper binnen zijn genre of gaat het de verwachtingen van de echte James Bond fan niet waar maken?
The Good
De makers van GoldenEye 007 Reloaded zijn niet vergeten waar GoldenEye om draaide en dat was toen der tijd een verhaal dat gebaseerd was op de film. En net als op de N64 zitten er nu ook nog steeds momenten in die terugblikken op een van de betere James Bond films. De singleplayer is op meerdere manieren te benaderen, zo kun je een level zonder één vijand neer te halen uitspelen of gewoon tot de tanden bewapend de deur in rammen en iedereen neerknallen. Dat zorgt ervoor dat je op meerdere manieren kunt proberen te spelen als een bepaalde tactiek niet werkt, wat erg fijn is.
De Single player is niet de enige modus in Golden Eye Reloaded, zo zijn er ook nog de multiplayer en MI6 modus. Met die laatste hebben we voor het eerst in Keulen op de Gamescom kennis gemaakt. Een verfrissende modus die de speler een aantal missies laat doen van het uitschakelen van objectives tot het elimineren van alle vijanden in een gebied. Maar ook de basismultiplayer zorgt voor die echte James Bond vibe die ik had op de N64. In alle modi is het aantal opties van gadgets, wapens en characters wat je zou verwachten van een FPS. Maar bij GoldenEye Reloaded is dit allemaal met een James Bond sausje overgoten dat de echte fan zal doen smullen. Zo is een van mijn favoriete wapens weer opgenomen in deze game, namelijk de Golden gun!
The Bad
Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk ding, daarom is het voor GoldenEye reloaded ook niet nodig om over de beste graphics te beschikken in de markt. Maar daar zitten natuurlijk grenzen aan en die grens zoekt GoldenEye Reloaded op. Als de polygonen van het gezicht van je vijand af te lezen is dan weet je dat het niet meer mee kan draaien in de huidige linie van FPS’s. Er zijn momenteel games die de grens van de console op zoeken en misschien wel te ver gaan maar GoldenEye Reloaded heeft die praalwagen gewoon links laten liggen. Het is eigenlijk niet meer dan een HD-versie van een Wii game, maar dat zie je er ook wel aan af.
Maar waar de frustratie echt op je gezicht komt en gekke bekken trekt zijn de glitches en onzichtbare muren in de singleplayer. Het is ook meer het idee dat je krijgt dat de game eigenlijk heel goed had kunnen zijn als deze onzuiverheden eruit waren gehaald. Je gunt het James Bond om niet vast te lopen op een kiezelsteen of door een menigte met mensen te lopen zonder tegengehouden te worden door lucht. Superslordig en ook nog eens onnodig!
The Ugly
Een FPS steunt op de twee pijlers van singleplayer en multiplayer en velen hebben tot op heden geprobeerd beide subliem neer te zetten maar weinig zijn hier in geslaagd. Zo ook GoldenEye 007 Reloaded, alleen kun je hier niet stellen dat de een beter is dan de ander. De singleplayer laat wat grote steken vallen ten opzichte van het authentieke verhaal terwijl ze stellen de echte James Bond fans aan te spreken. Waar zijn de James Bond wagens? de James Bond dames en de James Bond schurken? allemaal punten die missen. De MI6 modus is leuk maar wordt niet uitdagend omdat de AI van de vijand te wensen overlaat en de basismultiplayer bevindt zich momenteel in de schaduw van 2 giganten en een grote groep andere games die de vloer met deze game zouden kunnen aanvegen. Je vraagt je af waarom Activision er voor kiest om GoldenEye Reloaded juist nu uit te brengen.
Conclusie
GoldenEye Reloaded is op meerdere vlakken die trip down memory lane. In de singleplayer kun je weer door het ventilatierooster een vijand uitschakelen en kun je weer die vrije val maken van de Hoover Dam. In de multiplayer kun je weer eindeloos genieten van een potje knallen met je maten en de MI6 modus geeft je zoals een geheime agent zicht betaamt missies met ballen. Maar op alle vlakken haalt Golden Eye Reloaded het net niet en helaas is dat momenteel niet voldoende.
Het getuigt van lef om in deze tijd een FPS uit te brengen en het gewoon head to head op te nemen tegen 2 giganten. Maar had dan gekozen om ergens in uit te blinken in plaats van alles een beetje te doen. Had een killer van een single player gekozen die zoveel herkenpunten had voor James Bond fans en de fans van het origineel, óf een multiplayer die niet alleen de James Bond club trekt maar ook de massa met een MI6 modus die je adrenaline had doen exploderen. Toch is Golden Eye Reloaded voor de FPS en James Bond fan een aardige game, want het bevat nostalgie, James Bond en voldoende opties om flink wat uren zoet te zijn, als je tenminste genoeg liefde hebt voor de serie om er een mantel mee te fabriceren die de onvolkomenheden van de game bedekt.
James Bond GoldenEye 007 Reloaded, ontwikkeld door Eurocom voor de Xbox 360 (getest) en PS3 en uitgegeven door Activision op 4 november 2011