Microsoft probeert binnenkort de gamingmarkt te veroveren met een nieuwe console die een “periferisch beeld” projecteert op een hele kamer. Gamers zouden hierdoor helemaal kunnen opgaan in virtuele scènes.
De gepatenteerde console zou volgens Ars Technica via een “omgevingsdisplay” panoramische beelden kunnen projecteren die de speler geheel omringen. Het doel is om de actie uit het scherm te halen, zodat je bijvoorbeeld vijanden kan ontdekken die je van achteren besluipen. Het toestel zou één of meerdere camera’s (met dieptesensoren zoals die van de Kinect) integreren met een projector.
Die projector zou de panoramische beelden zonder storingen kunnen weergeven, rekening houdend met de afstand van de muren en de meubels die in de weg staan.
De console zou ook de positie van de speler nauwkeurig kunnen berekenen en de informatie snel genoeg kunnen verwerken zodat je bewegingen in de kamer de projecties niet onderbreken. Eventueel zou Microsoft de technologie ook kunnen integreren met een stereoscopische 3D-bril of augmented reality display voor een nog levensechtere ervaring.
De ‘Holodeck’ die beschreven wordt in de patentapplicatie haalt misschien nooit de markt, maar is zonder twijfel een erg goed idee. Als Microsoft er ooit in slaagt om deze technologie op punt te stellen, zal ze een revolutie op gaminggebied ontketenen.
Analisten lopen voorlopig nog niet te hard van stapel. Een 360-graden projector is erg moeilijk om te maken en het kan nog lang duren vooraleer het goed genoeg werkt om mee te gamen.
Toch is het een goed teken dat Microsoft – en ook Apple – bereid is om middelen te investeren in pogingen om de grenzen van de gamingwereld te verleggen.