Na het PlayStation3-hack-verhaal kreeg de game-industrie (of liever Microsoft en Activision Blizzard) opnieuw een harde slag te voorduren. Lang voor enige officiële aankondiging lag het verhaal, graphics en details over de multiplayer van Call Of Duty: Modern Warfare3 op straat. Een ordinaire lek of een uiterst uitgekiende marketingoperatie van Activision? Wie het weet mag het zeggen.
Sinds jaar en dag wordt het nieuwe deel van Call Of Duty voorgesteld tijdens de E3-persconferentie van Microsoft. Het bedrijf achter de Xbox 360 legde ooit een flinke duit neer om alle downloadable content exclusief te krijgen voor hun console. Als dank moet Activision gedacht hebben: dan krijgen zij de primeur van het nieuwste deel ook. Steevast werden de persconferenties geopend met de eerste beelden van de verse Call Of Duty. Leuk voor de 360-fan, en een blijvend frustratiepuntje voor de COD-fans die alleen een PS3 in bezit hebben.
Vorige week lag ineens alle informatie over de Modern Warfare 3 op straat. Op verschillende fora begon de discussie of dit echt of nep was. Afgelopen weekend liet Microsoft via zijn Facebook-kanaal de eerste (eigenlijk) nietszeggende teaser-trailer zien. Op internet volgden nog drie andere trailers. Hier waren slagvelden te zien in Frankrijk, Engeland, Duitsland en de eerder getoonde in Amerika. Het openingssalvo voor Modern Warfare 3 was gegeven. Het wachten was op de eerste details tijdens de E3-persconferentie. De fanatieke internetter kon echter al screenshots, plotdetails en multiplayer-geheimen lezen. Bij Activision moeten ze zich de haren uit het hoofd trekken. Toch? In eerste instantie had ik medelijden met de mensen op de wereldwijde Activision-kantoren. In gedachten was ik getuige van de conference call waar de ziedende ceo Bobby Kotick briesend de naam van de informatielekker eiste. Aan het hele gebeuren hield ik echter een vreemd onderbuikgevoel over. Zou dit een bewuste lek zijn?
Ik neem je even mee terug naar begin vorige week. Electronic Arts deed een aantal opmerkelijke uitspraken. Concurrent Battlefield 3 zou dit jaar het vuur aan de schenen leggen van Modern Warfare 3. EA zou niet alleen de marketingportemonnee flink opentrekken, maar volgens bronnen zouden de twee spellen heel dicht bij elkaar verschijnen. Iedereen had het ineens over Battlefield 3. Een weldoordachte conclusie is dat EA met de aankondigingen het pr-kaas van de Activision-boterham heeft gestolen. Onderstaand is fictie, maar misschien ook wel erg logisch.
Tijd voor damage control, moeten ze bij Activision gedacht hebben. Het duurt nog een paar weken voordat de E3 begint en wachten tot dat moment moet geen optie zijn geweest. Electronic Arts kennende zou het bedrijf gedurende de weken nog meer filmpjes en informatie vrijgegeven om zo het momentum te behouden. Stiekem informatie lekken leek de enige manier om de concurrentie voor te blijven.
Als dit waar zou zijn dan heeft Activision geen rekening gehouden met een oeroude wijsheid. Als de geest uit de fles is gekomen is het verdomde moeilijk om hem daar weer in terug te stoppen.
De bekende blog Kotaku had afgelopen weekend de moeder van alle Modern Warfare 3-scoops. De Amerikaanse website publiceerde meer van het verhaal, artwork en audio files van Modern Warfare 3 dan Activiosn lief was. Ook meldde men tussen neus en lippen door dat maar liefst drie Activision-studio’s aan het nieuwste deel werken: Infinity Ward, Raven Software en de nieuwe spelletjesmaker Sledgehammer Games. Eerder werd via Kotaku bekend dat Call Of Duty Modern Warfare 3 op 8 november gaat verschijnen. In het verleden werd dit soort informatie tijdens de E3 wereldkundig gemaakt.
Een ding staat vast en dat is dat de strijd tussen Battlefield 3 en Modern Warfare 3 is losgebarsten. De vraag is alleen of dit een nette oorlog gaat worden of er een vol met guerrilla-aanvallen en stoten onder de gordel. Ik ga er nu al voorzitten. Ook een zekerheidje is dat de winnaars van deze strijd der giganten uiteindelijk de gamer gaat worden. En dat is goed nieuws.
Jeroen van Trierum is 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business