Eens in de zoveel tijd komt er een avonturengame uit waar iedereen van kan genieten en waar iedereen ook van moet genieten, omdat het zo’n allround geliefd spel is. Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent zo’n game.
Het is een spel dat je lekker om beurten met je geliefde of je kind speelt, of een spel dat je lekker gebruikt om even naar een ander universum te gaan na een stressvolle dag werken. Astro Bot doet me soms denken aan It Takes Two, omdat het net zo kleurrijk en verrassend is. Verrassend in de power-ups die je krijgt, in de vijanden die je tegenkomt en in de manieren hoe je de verstopte robots vindt.
Wat daarbij heel erg helpt in dat gevoel van verrassing, dat is dat deze game een prachtig voortborduursel is op hoe veel mensen Astro Bot hebben leren kennen: als techdemo voor PlayStation 5 met Astro’s Playroom. Het leuke daarvan is dat het zoveel mogelijk laat zien wat de PlayStation 5 allemaal kan, en dan vooral met betrekking tot de controller. Soms moet je blazen, soms komt er allemaal geluid uit, soms is de controller ook echt op het scherm te zien een soort glider waarbij je de controller in je hand moet bewegen om Astro Bot de goede kant op te sturen en goodies te pakken. Er zijn zoveel creatieve manieren bedacht om alles uit die controller te halen: geweldig.
Iedereen vond dat Astro’s Playroom te kort was en het is heel goed gelukt om het toch nog naar een hoger niveau te tillen. Iets wat een van de betere platformers is die we in jaren hebben gezien. Goed gedaan door ontwikkelaar Team Asobi, dat zorgt dat de controller ineens een heel grote rol speelt, zonder dat het afleidt. Het is precies waarom de DualSense zo gemaakt is als hij is gemaakt en wat de game enorm complementeert. Hoe je interactie hebt met alles in de gamewereld, hoe het eruit ziet, het komt allemaal perfect samen. Laat je ook niet op het verkeerde been zetten: in eerste instantie lijken de vijanden een beetje hetzelfde, maar hoe verder je komt, des te verschillend ze toch worden.
Het is tof dat de game zo uitdaagt tot experimenteren, maar je stiekem toch ook wel een beetje een bepaalde richting op duwt om je in die experimentele modus te krijgen. De power-ups op allerlei manieren uitproberen bijvoorbeeld, zoals de olifantenstofzuiger waarmee je vloeistoffen kunt opzuigen en plateaus kunt maken: hoe je bepaalde vloeistoffen opzuigt en hoe je de plateaus inzet: het voelt allemaal alsof je dat zelf mag uitvinden, terwijl de game je natuurlijk echt niet toevallig bepaalde obstakels geeft om dat te ontdekken.
Verder word je niet altijd aan de hand meegenomen: soms heeft Astro Bot een bite, waarmee ik wil zeggen dat het spel soms best een uitdaging is. Ik ben een aantal keer keihard naar beneden gekeild omdat het me maar niet lukte om de plateaus goed te gebruiken en een bepaald eiland te bereiken. De vijanden zijn niet extreem pittig, maar deze adventure-achtige game heeft zeker op het gebied van platformen een hele kluif voor je in petto, helemaal als je alle onderdelen en alle robots wil bereiken.
Ik kan je wel van alles wijsmaken over deze game, maar wat Astro Bot nou juist zo leuk maakt is de ervaring. Alles wat ik hierboven schrijf, dat schreeuwt toch gewoon om zelf ontdekt te worden? Ga het ontdekken, ga het doen, alleen, met anderen, of gewoon twee keer, waarvan een keer op de completionist-manier: Astro Bot zal je doen ontdekken en zal je verzadigen, zeker waar het gaat om de duidelijke opzet en alles wat je kunt verzamelen, blijf je uitgedaagd om nog meer te ontdekken.
Heeft Astro Bot ook nadelen? Een klein beetje. Wat mij betreft mag Astro Bot wel iets meer persoonlijkheid hebben. Het is natuurlijk een robot en misschien hebben die dat juist niet zo, maar het hoofdpersonage van deze game is hierdoor wel wat forgettable. We kennen hem niet echt, ook niet na zoveel uren samen. Dat zou wat ons betreft zeker voor een volgende iets meer mogen worden uitgewerkt. Al zal het ons niets verbazen als we voor de volgende moeten wachten op de techdemo van PlayStation 6. Maar als Sony inderdaad voor Astro Bot als zijn boegbeeld kiest, dan willen we daar wel wat meer van zien.