We zijn er bijna. Het is nog één week totdat het nu al grootste game-evenement van 2018 zich gaat voltrekken: de lancering van Red Dead Redemption 2. Iedereen die staat te trappelen om zich in het cowboy-leven van 1899 te werpen kan zich nog één keer vergapen aan de game voordat ze ook zelf kunnen gaan spelen.
Het epische verhaal over het einde van het Wilde Westen en het begin van een nieuw tijdperk komt volgende week vrijdag uit voor de PlayStation 4 en Xbox One. PC-spelers moeten nog iets langer wachten voordat ze in de huid van Arthur Morgan kunnen kruipen.
Hoewel Red Dead Redemption 2 echt een open wereld-game is zit er wel degelijk een Rockstar-waardig verhaal in dat je kunt spelen als je alle afleidingen die de wereld biedt even naast je neer kunt leggen. In 1899 is het einde van het Wild-West tijdperk aangebroken en verandert Amerika in rap tempo. Na een mislukte overval in de westerse stad Blackwater, worden hoofdpersoon Arthur Morgan en de Van der Linde-bende gedwongen om te vluchten.
Terwijl politie en de beste premiejagers van het land hen achterna zitten, moet de bende overvallen plegen om te overleven en zich een weg banen door het ruige binnenland van Amerika. Omdat er binnen de bende onenigheden ontstaan, moet Arthur kiezen tussen zijn eigen idealen en loyaliteit aan de bende die hem heeft grootgebracht. Hoe dat allemaal afloopt kun je volgende week gaan ontdekken.
De game kwam deze week nog onder vuur, of beter gezegd kwam het ontwikkelteam onder leiding van de Hauser broers van Rockstar onder vuur. Er werd in een uiting van Rockstar gemeldt dat mensen werkweken van 100 uur hebben moeten draaien om deze game mogelijk te maken en dat is natuurlijk niet wenselijk.
Dat overmatig (en normaliter ook onbetaald) overwerken, ook wel crunch genoemd, is een heikel onderwerp bij game-ontwikkelaars en bij Rockstar werd ook hevig ontkend dat dit de norm is. Het zou alleen gaan om een klein team van seniors die dit kortstondig hebben gedaan. Er wordt nu hard gegraven naar informatie door verschillende journalisten, maar verschillende Rockstar-medewerkers buiten het senior team melden zich inmiddels op Twitter om te zeggen dat die honderd uur echt uit de context is getrokken en dat dit geenszins de realiteit van het ontwikkelingsproces beschrijft. Hopelijk klopt dat, want hoe vet de game ook gaat zijn (en de verwachtingen zijn hoog), het is het niet waard dat mensen weken, maanden en soms zelfs jaren dat soort werkweken moeten draaien. Dat zou een enorme schaduw werpen over deze bloedmooie game.
[Afbeeldingen © Rockstar Games]