31.10.2018
Gaming

COD Black Ops 4: De nieuwe Battle Royale koning?

By: Robin Sprokkereef

BlogGaming

Er was een tijd dat ik Call of Duty-moe was. Ik ben een groot fan geweest van Modern Warfare 1 en 2 en ook Black Ops heb ik in de beginperiode nog flink gespeeld. Toch kwam er toen zo’n periode waarin de serie een weg koos die mij niet meer zo interesseerde. Pas met COD WW2 ben ik weer teruggekomen en kreeg ik er weer zin in. Ik was wel wat sceptisch voor Black Ops 4, maar man, wat ben ik blij dat ik die game ben gaan spelen.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: COD Black Ops 4 is voor mij een combinatie van de beste elementen uit voorgaande titels die samen zijn gebracht om een geweldige multiplayer ervaring te brengen. De game voelt voor mij weer als de snelle, geloofwaardige shooter waar ik ooit zo van hield. Dat ze nu gekozen hebben om de singleplayer te laten vallen en hier een Battle Royale modus voor terug te geven is wellicht nog wel het beste dat Treyarch ooit heeft kunnen doen. Maar daarover later meer.

Multiplayer only
Nee, er is dus geen singleplayer meer. Sommigen zullen dit wel jammer vinden, ik in het begin ook, want meestal waren de verhalen nog wel tof om doorheen te spelen. Wat je nu wel krijgt zijn een soort kleine missies waarmee je de diverse Specialists, waarmee je online kunt gaan spelen, leert kennen. Je kunt hier hun abilities eens goed uittesten zodat je goed beslagen ten ijs komt in de multiplayer. Ook krijg je hier een stukje van de backstory van deze karakters te zien, voor wie dat leuk vindt. Absoluut aan te raden, want ik ben natuurlijk direct de online matches ingedoken zonder dit te doen en dan sta je toch ff met je bek vol tanden een beetje om je heen te kijken wat er allemaal om je heen gebeurd.

In de normale multiplayer komen de bekende modi weer voorbij en zitten er geen verassingen tussen. TDM, Kill confirmed, Heist, Hardpoint, FFA, etc. allemaal modi die zich door de jaren heen bewezen hebben en die prima werken in de COD Franchise. Je kunt ze ook allemaal weer op hardcore modus spelen (mijn favoriet) zodat je geen hud overzicht hebt en nog sneller iemand kan neerleggen(of sterft natuurlijk). Qua maps zitten er een paar nieuwe maps tussen, maar ook een scala aan maps die we al eerder zagen en populair waren onder de fans. Ook de bekende wapens komen weer terug met hier en daar wat extra tweaks, maar ook niets schokkends. De maps verschillen nogal qua aanpak en variëren tussen close-quarters tot meer open mappen. Nooit worden ze echt groot, maar geven altijd genoeg ruimte en meerdere aanvalshoeken om voor te kiezen.

Health-Junkie?
Wel is er een verandering in het healing-systeem. Er is geen “heal-over-time” meer als je even gaat schuilen nadat je wat damage hebt gekregen. Je moet nu jezelf injecteren om er langzaam aan weer health bij te krijgen. Je kunt dit al lopend/rennend doen dus je bent gelukkig geen schietschijf. Uiteraard kun je in dit proces wel een paar seconden niet schieten, dus timing blijft cruciaal. Het was wel even wennen voor mij, want in het begin vergat ik het quasi altijd te doen, maar het werkt wel goed uiteindelijk. Het zorgt er ook voor dat het spel wat tactischer wordt. De time-to-kill wordt wat opgelengd en je moet keuzes gaan maken tussen even wegrennen en healen of toch vol voor de aanval gaan. Wat voor mij ook nieuw was is dat je nu tijdens al je bewegingen kunt blijven schieten. Of je nu een ladder beklimt, een stukje zwemt of rent, je kunt altijd direct je wapen gebruiken. Dit zorgde voor mij in ieder geval voor een meer dynamische match en vrijheid van speelstijl.

Zoals we gewend zijn kun je weer een eigen class bouwen. Je kunt tot tien items selecteren en aanpassen naar jouw speelstijl. Handig hierin is dat je dus een class kiest van jezelf en deze daarna in een match toepast op een Specialist. Zo kun je elke Specialist spelen met jouw specifieke perks zonder dat je dit voor elk van hun moet instellen. Het vrijspelen van deze perks gaat redelijk vlot. Praktisch elke match of om de match krijg je wel weer iets nieuws als een wapen of scope. Dit houdt het levelen interessant genoeg vond ik en krijg je al snel een flinke keuze om zelf een goede class uit op te bouwen.

Black Out
Al met al kunnen we dus zeggen dat de normale multiplayer modus van Black Ops 4 weer geslaagd is en verder bouwt op voorgaande successen. Waar het nu natuurlijk voornamelijk om draait is de Battle Royale modus, genaamd Black Out. Deze zou Fortnite en PUBG naar de kroon moeten steken. En geloof het of niet, dit is Treyarch nog gelukt ook. Waar het in principe gewoon een zelfde soort game is, werkt het in Black Out gewoon veel beter dan in de andere twee titels. Ja, je dropt nog altijd boven een map. Ja, je moet wapens en perks zoeken. Ja, het is last man standing(zonder chicken dinner). Maar toch voelt het helemaal anders. Het is moeilijk uit te leggen, maar het heeft dat bekende COD sausje qua gameplay en snelheid. Uniek in het Battle Royale genre is dat je hier perks kunt oppakken waardoor je bijvoorbeeld uitrusting door muren kunt zien liggen, vijanden beter kunt horen of langer buiten de cirkel kan overleven. Ik heb tot nu toe nog in bijna geen enkele match moeten zoeken naar spelers ondanks dat de map best groot is. De snelheid en toegankelijkheid van de game maakt dat het spannende matches zijn, waar het meer om actie draait dan puur om op een heuveltje liggen voor 30 minuten en dan plots in je rug geschoten te worden. Ik ging actief op zoek naar andere spelers, omdat de game dit gewoon van je vraagt en hiervoor gebouwd is.

De map is goed opgebouwd en wisselt in open stukken en bebouwde gebieden(welke soms ook herkenbaar zijn uit voorgaande COD games). Als je eenmaal uit de helikopter gesprongen bent merk je ook hoeveel plekken je op de map echt kunt bereiken met je wingsuit. In PUBG was de range met je parachute beperkt, maar met de wingsuit kun je praktisch alle hoekjes van de map wel bereiken. Wat ook tof is, is dat je in Black Out gebruik kunt maken van een aantal nuttige gebaren, buiten de zeker ook aanwezige grappige emotes. Wat me bij PUBG stoorde was als je in een squad met onbekende speelde en ze hun headset niet gebruikten je eigenlijk al gedoemd was. Hier kul je nog teruggrijpen naar nor-verbale gebaren om zaken duidelijk te maken of een aanval te plannen. Het is misschien iets kleins, maar het werkt echt prima.

dims
dims

Brainssssss…..
Uiteraard is de zombie-modus ondertussen ook niet meer weg te denken uit COD games. Ook in Black Ops 4 is deze weer van de partij. Wel zoeken ze hier meer het “fun” gehalte op dan bij voorgaande games. Waar de modus in COD WW2 heel serieus werd gebracht en zelfs een beetje een horror-sfeertje had vecht je in Black Ops 4 bijvoorbeeld in Alcatraz, op de Titanic of tegen zombie-Romeinen in een Colosseum. De omgevingen wisselen heel erg af qua stijl en soms ga je door nauwe gangen om over te gaan in grote open zones. De modus is nog altijd geen grap qua uitdaging, maar het trok me nu door deze veranderingen meer om te spelen dan in voorgaande delen. Speel je met Bots dan zijn het redelijk goede teammates en blijven ze behoorlijk lang leven. Als je dan een uitdaging wilt moet je de moeilijkheidsgraad wel wat aanpassen anders ben je zo door de levels heen.

Grafisch is de game gewoon weer top notch. De kleuren zijn fel te noemen, maar niet overdreven. Het is een beetje dat HDR-effect wat je steeds vaker terug ziet nu in games en films. De framerate was stabiel, ook op hogere settings. Ja, je zult zeker op de pc wel een leuke machine moeten hebben als je hiervan wilt genieten, maar ook op consoles heb ik best prima graphics gezien. Verder gebruikt het weer de standaard lekker actievolle muziek en geluidseffecten die we gewend zijn geraakt van COD games en wat gewoon prima werkt.

COD Black Ops 4 is echt een van de beste shooters die ik ooit gespeeld heb in de franchise. Het voegt zoveel goede shooter-elementen samen en zet fan-favorite maps in een nieuw jasje dat je wel heel veel moeite moet gaan doen om deze game te gaan haten. Door de Black Out modus mis ik ook absoluut de singleplayer campaign niet. Ik speel nog geregeld andere modi, maar Black Out blijft wel trekken, gewoonweg omdat het zo goed werkt. Ik denk dat Treyarch hier een nieuwe COD standaard heeft neer weten te zetten wat moeilijk zal worden om aan te tippen voor de volgende.

Share this post