Gamedesigners kunnen soms heel excentrieke personen zijn. Hoewel er steeds meer vrouwelijke gamedesigners zijn, zien we onder de iconen toch nog steeds vooral mannen. Roberta Williams heeft als PC-gameontwerper nog weinig grote vrouwennamen in haar voetsporen zien treden, maar dit zal waarschijnlijk langzaam verschuiven. Vooralsnog hebben vooral mannen hun stempel gedrukt op de gamewereld, door bijvoorbeeld 50 jaar geleden met de eerste console te komen, maar ook door het meest herkenbare, geliefde gamepersonage ooit te bedenken. Deze vijf gamemakers veranderden de gamewereld.
Als je John Carmack noemt, dan moet je ook John Romero noemen. De twee Johns zijn namelijk de mannen achter Doom en Id Software. Hoewel John Romero veel heeft bijgedragen aan vooral Doom en daardoor ook niet voor niets in de Tech Hall of Fame te vinden is, is het toch echt John Carmack die net even wat meer invloed heeft uitgeoefend op de game-industrie.
Hij maakte naast Doom ook nog Quake en Wolfenstein 3D en was dus eigenlijk de man die groten getale aan gamers aan hun pc gekluisterd hield, vooral in de jaren ‘90. Hij wordt dankzij zijn uitvindingen in het veld van 3D-graphics gezien als de vader van moderne video games. John is nog steeds zeer actief in de gamewereld, maar meer achter de schermen: zo is hij regelmatig met een Oculus-virtual realitybril te vinden, want dat is waar hij nu alweer jaren werkt.
Kijken we naar consolegames, dan moeten we Nintendo meenemen: een gamebedrijf dat altijd weer met experimentele en soms een tikkeltje gekke uitvindingen komt waar het grote publiek vaak toch van smult. Denk aan de Nintendo DS, maar ook Wii en recentelijk Switch. Eén van de drijvende krachten achter die innovaties, maar ook achter de bekendste games ter wereld, dat Shigeru Miyamoto.
De inmiddels 69-jarige creatieveling is onder andere de geestelijk vader van de geliefde loodgieter Mario, maar hij is ook het brein achter The Legend of Zelda, Star Fox en Donkey Kong. Pikmin is ook een uitvinding van Shigeru, gebaseerd op zijn liefde voor tuinieren. Dat laatste is heel representatief voor Miyamoto: hij is een vrij koddige, schattige man die zijn game-ideeën vaak uit zijn persoonlijke leven haalt. Hij schijnt zelfs jarenlang op de fiets naar zijn werk te zijn gegaan, voordat Nintendo hem dat uit veiligheidsoverwegingen verbood.
Waar games vaak geweld bevatten en lang een vooroordeel hebben geleefd dat ze vooral voor jongens zouden zijn, is er een gameontwikkelaar geweest die een heel nieuwe doelgroep wist aan te boren. Mensen die ervan houden god te spelen. Will Wright is namelijk de man achter SimCity. Hierin simuleer je dat je de baas bent over een stad, waarbij je moet zorgen dat de ‘circle of life’ helemaal perfect loopt, tot er weer een natuurramp over de stad scheert natuurlijk.
Dat is echter niet het enige geweldige wat Will Wright op de kaart zette, dat is namelijk ook de ‘spin-off’ van SimCity: The Sims. Het is een cliché, maar het is wel waar: dankzij The Sims ging een grote groep mensen die normaal niet snel zouden gamen, toch achter de computer zitten (waaronder veel vrouwen). Of het nu was om kasten van huizen te bouwen of ze mooi in te richten, of de grappige Sims-figuurtjes helemaal naar smaak te maken of hun leven te organiseren: The Sims bevatte veel om van te houden. Nog steeds heeft de franchise een grote schare aan fans.
Als je het hebt over excentrieke gamemakers, dan is Hideo Kojima sowieso van de partij. Deze Japanse videogamedesigner is bekend van spellen als Metal Gear en recent Death Stranding, wat beide games zijn waarin je aardig wat vreemde situaties terecht komt.
Veel mensen vragen zich af wat er allemaal in het hoofd van Kojiima omgaat en misschien is het mede daarom dat zijn games het zo goed doen: hij bewaart dat namelijk allemaal voor de spellen die hij maakt. Hij is iemand die de game-industrie af en toe even flink opschudt en wordt dan ook gezien als een van de meest creatieve en innovatieve gamemakers ooit.
Er zijn meerdere namen die worden genoemd als het gaat om wie games heeft uitgevonden, maar iemand die de titel ‘vader van videogames’ draagt, die moet toch wel dé persoon zijn. Ralph Baer is een Duits-Amerikaanse gamemaker die de eerste gameconsole ooit maakte. In 1972 presenteerde hij hem aan het publiek: de brown box (Magnavox), waarop je diverse sportgames kon spelen, van golf en voetbal tot handbal en tafeltennis.
Hij kwam ermee om te entertainen én te leren en dat is iets wat games eigenlijk vandaag de dag nog steeds doen. Vermaak én educatie. Kortom, iemand om te koesteren. Ralph Baer overleed in 2014 op 92-jarige leeftijd, maar nog steeds genieten we elke dag van het medium waarmee hij op de proppen kwam.