Het is eindelijk duidelijk: Xbox heeft inderdaad besloten om games die eerder exclusief waren op de Xbox One of Series S, nu te laten verschijnen op PlayStation 5 en Nintendo Switch. Gamers reageren er gemengd op.
Er waren de afgelopen allerlei geruchten en de lijst met games die Microsoft naar meer consoles zou willen brengen dan Xbox alleen bleef maar groeien. Uiteindelijk blijkt het allemaal zo’n vaart niet te lopen. CEO Phil Spencer zegt in de Xbox-podcast: “We hebben besloten dat we vier games op andere consoles uitbrengen.” Het lullige is dat er nog niet wordt vermeldt welke games het zijn, maar het laatste nieuws is dat het waarschijnlijk eerst om Hi-Fi Rush en Pentiment gaat, met daarna Sea of Thieves en Grounded. Dit is echter niet door Microsoft bevestigd (noch ontkend).
Spencer geeft aan dat er nog geen verandering is in de exclusives die het nu in de maak heeft. Wel geeft hij aan dat er waarschijnlijk minder console-exclusives zullen verschijnen in de komende tien jaar. Daarbij doelt hij niet alleen op Microsoft Xbox, maar ook Sony PlayStation en Nintendo Switch. De reden dat Microsoft er nu voor kiest om de vier games niet meer exclusief te maken nu ze al even uit zijn, dat is dat het langetermijnsucces wil voor Xbox en voor de industrie in zijn geheel. En dat die Xbox-business groter moet worden, dat is een ding dat zeker is. Xbox Series verkoopt niet zo goed als PlayStation 5 en Game Pass-abonnementen schijnen ook wat langzamer te gaan.
In ieder geval wil Microsoft eerst even testen hoe het is om exclusieve titels uit te brengen op de concurrerende consoles. Die lijst waarop onder andere Indiana Jones en Starfield stond is dus nog niet helemaal weg: het kan nog steeds zo zijn dat Microsoft dat zeker wel als plan heeft, maar het laat nu overduidelijk nog niet het achterste van zijn tong zien. In ieder geval zijn specifiek deze twee titels niet deel van de eerste vier spellen.
Tegen TheVerge zegt hij: “We richten ons op deze vier games en leren van de ervaring. We werken niet aan andere franchises. Maar voor wie er opstaat en zegt dat er nooit iets gaat gebeuren, denk ik dat dat meer zekerheid geeft in een gamewereld waarin je echt wilt reageren op wat klanten willen en waar onze spelers en makers naar op zoek zijn.”
Een deel van de gamers is boos: zij vragen zich af waarom ze dan een dure Xbox hebben gekocht, als de games ook op een console speelbaar zijn die ze misschien allang hebben. Spencer zegt dat het de feedback van fans serieus neemt en dat het ook naar de fans gaat luisteren om te kijken wat de volgende stappen worden: “We weten vandaag de dag dat wanneer mensen spelen, hun affiniteit voor hun platform net zoveel te maken heeft met hun vrienden en waar hun spelbibliotheek zich bevindt als met welke exclusieve game dan ook. Ik weet dat er een fictieve wereld bestaat waarin mensen denken dat één exclusieve game het startschot is voor de verkoop van een platform, maar de industrie werkt vandaag de dag niet echt op die manier.”
Daarnaast hoeven mensen zich niet druk te maken om de toekomst van Xbox-hardware, stelt Xbox-president Sarah Bond in de Xbox-podcast. Er zou deze feestdagen ‘spannend spul’ aankomen aan de hardwarekant en men is ook al druk bezig met de volgende generatie. “We willen de grootste technische groei bieden die je ooit in een hardware-generatie hebt gezien.”
We zijn benieuwd, maar in eerste instantie vooral om te zien wat Microsoft nou precies met zijn software, zijn games, van plan is.