De iconische game Monkey Island maakt een comeback. In 2022 verschijnt er een gloednieuwe Monkey Island. Gamers hebben er jaren op gehoopt, maar hadden al een beetje de hoop opgegeven. Tot nu, want het spel komt er echt.
Het beste nieuws is dat Monkey Island terugkomt, maar minstens net zo goed is dat Ron Gilbert eraan werkt. Hij was ook verantwoordelijk voor de eerste Monkey Island-spellen. Hij had er op zijn site Grumpy Gamer eigenlijk een 1 aprilgrap over gemaakt, maar die 1 aprilgrap blijkt nu een grap. Het spel komt er echt en is een opvolger van The Secret of Monkey Island en Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge.
Naast de terugkeer van de originele maker, zien we ook het hoofdpersonage Guybrush Threepwood weer. Net als vroeger is het Dominic Armato die zijn stem inspreekt. Zelfs Lucasfilm Games is terug, het bedrijf dat vroeger van Star Wars-bedenker George Lucas was (en nu van Disney) en aan de eerste vier spellen werkte. Het moge duidelijk zijn, deze game is alle retro heerlijkheid die je zou hopen van een opvolger. Bovendien is het geen remake of remaster, waarvan we er de laatste jaren net iets te veel hebben gezien.
Piratengame Monkey Island 2022 wordt mede ontwikkeld door studio Terrible Toybox, bekend van het spel Thimbleweed Park en uitgegeven door Devolver Digital, een bedrijf dat eerst vooral bekend was van indietitels, maar de laatste tijd steeds vaker succes heeft met grote games. Het maakt uiteindelijk weinig uit wie het spel uitgeeft, want het feit dat bedenker Ron Gilbert eraan werkt, is eigenlijk al genoeg. Hij legt de lat altijd hoog en heeft een heel originele kijk op games. Zo maakte hij deze point-and-click avonturengame heel makkelijk, omdat hij niet wilde dat gamers te snel doodgingen, zodat ze vooral verder konden gaan met het ontdekken van de gamewereld. Iets wat destijds vrij revolutionair was in de gamewereld.
In 2013 schreef Ron al een blog waarin hij uiteenzette waar een nieuwe Monkey Island volgens hem aan moest voldoen. “Het zou een retro-game zijn die teruggrijpt op Monkey Island 1 en 2. Ik zou het doen als “enhanced low-res”. Mooie scherpe retro-kunst, maar aangevuld met de hardware die we tegenwoordig hebben: parallaxing, scherptediepte, warme gloed, enz. Allemaal dingen die we in 1990 wilden doen maar niet konden. Monkey Island verdient dat. Het is authentiek. Het heeft geen 3D nodig. Ja, ik heb de video gezien, het is erg cool, maar Monkey Island wil zijn wat het is. Ik zou willen dat het spel is zoals we ons Monkey Island allemaal herinneren.“
Het is interessant dat hij dit op deze manier zegt, want het maakt zo ook de link met Lucasfilm. Immers is de Star Wars-saga ook in een gekke volgorde verteld, omdat George Lucas wist dat de techniek nog zou verbeteren en daar wilde hij graag de vruchten van plukken voor bijvoorbeeld de grote massagevechten in zijn ruimte-opera. Dat is ook ongeveer wat Ron hier schetst: wat ze destijds met het spel wilden doen, dat was technisch niet mogelijk.
Het spel heet Monkey Island: Return to Monkey Island. Leuk detail: Lucasfilm Games is nu van Disney en Ron baseerde zijn spel al in de ‘90s op de Pirates of the Caribbean-attractie uit Disney.