20.08.2014
Gaming

Gespeeld op Gamescom: Mortal Kombat X

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Mortal Kombat is altijd die game geweest die het moest hebben van het overmatige geweld. Sinds de jaren ’90 concurreerde MK met games als Street Fighter 2 door steeds gruwelijkere methodes te verzinnen om je tegenstander de genadeklap te geven. De fatalities werden legendarisch en hebben de serie tot op de dag van vandaag gekenmerkt. Nu is MK een tijd lang slecht geweest, maar met MK9 uit 2011 kwam de serie er weer bovenop. En nu is het dus tijd voor MK op de nieuwe generatie consoles, zodat je tot in detail kunt genieten van elke gebroken nek, elk uitgereten hart, en elke onthoofding. En dat zijn er nogal wat.

Het is duidelijk dat Mortal Kombat X beter tot zijn recht komt op de nieuwe consoles.
Het is duidelijk dat Mortal Kombat X beter tot zijn recht komt op de nieuwe consoles.

Het is echt niet overdreven: als je gevoelig bent aangelegd is dit geen game voor jou. ontwikkelaar NetherRealm Studios heeft 100% ingezet op de ‘ewww’-factor van Mortal Kombat door het spel vol te stoppen met momenten waarin je empathisch vermogen je bij het zien van de betere moves dwingt om een kop te trekken alsof je een citroen eet. Het zijn niet alleen de fatalities -al zijn die serieus verknipt, de eerste keer dat je ze ziet- maar ook een aantal aanvallen die je tijdens de gevechten al kunt doen. De X-ray moves worden ze genoemd, en ze laten met een soort X-ray cam (vergelijkbaar met wat je in Sniper Elite krijgt) precies zien welk bot gebroken wordt door je aanval, in close-up en slow-motion.

Het doet maar even pijn.
Het doet maar even pijn.

Een vechtspel valt of staat met zijn systemen en natuurlijk karakters. MK-fans kunnen gerust zijn, want veteranen als Sub-Zero, Scorpion, Kano en Raiden zijn natuurlijk present. Nieuw zijn D’Vorah (een insectenvrouw met bijbehorende zwerm-aanvallen) Kotal Kahn (een hele grote zware jongen), Ferra/Tor (een soort Big Daddy/Little Sister combinatiekarakter) en Cassie Cage (de dochter van, ja.)

Ook de onderliggende systemen zijn lichtelijk veranderd, al zie je heel goed dat de ontwikkelaars tussendoor nog Injustice: Gods Among Us hebben gemaakt. Zo kun je nu ook in MK gebruikmaken van level-specifieke mogelijkheden om schade te doen of je sneller over het 2D-veld te bewegen. Nieuw is dat alle karakters drie verschillende varianten hebben, zodat één karakter voor drie verschillende speelstijlen gebruikt kan worden. De nieuwe karakters zijn ook eindelijk weer eens apart en verre van de zelfde-karakter-met-andere-kleur-pakje reskins waar de serie wel eens last van heeft gehad.

De verschillende stijlen zijn vaak op te delen in offensief, defensief en `apart`.
De verschillende stijlen zijn vaak op te delen in offensief, defensief en `apart`.

Maar ja, de grote vraag is uiteindelijk hoe goed de balans gaat zijn, hoe de combo’s in elkaar overvloeien en of je nog steeds een goed vechtspel hebt als je de splatter even vergeet. Vechtspellen blijven hangen in de community als ze leuke toernooien opleveren en ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze bij NetherRealms zó hameren op hun realistische fatalities dat de rest van Mortal Kombat X er niet toe doet.

Vergeet niet: hoe grof en bloederig het ook allemaal wordt, na 30 of 40 keer wordt het niets anders dan een filmpje dat je moet afkijken voordat je weer verder kunt knokken, en dan is het de vraag of Mortal Kombat X het gevecht met andere populaire vechtspellen kan gaan winnen op de langere termijn. De paar potjes die ik heb kunnen spelen stemden me in elk geval hoopvol. En enigszins onpasselijk.

Mortal Kombat X komt in 2015 uit voor PC, Xbox One en 360 en PlayStation 3 en 4.

Share this post