11.09.2024
Gaming

Star Wars Outlaws review: een ver heelal vol smokkelroutes

By: Laura Jenny

BlogGaming

Star Wars Outlaws is eindelijk uit: Star Wars-fans hebben er lang op moeten wachten, maar nu is het zo ver. Is het de moeite waard om in dit sterrenstelsel, ver ver weg, te stappen?

Star Wars Outlaws

Als je fan bent van Star Wars, dan is het sowieso leuk om deze game te doen. Het is heel gaaf om weer in het wereldje van Star Wars te stappen. We weten allemaal dat het universum dat George Lucas bedacht gigantisch is, en dat er veel is om van te houden.

Maar dat gezegd hebbende, is dit geen Star Wars-spel zoals je misschien verwacht. Geen Jedi, geen klassiek verhaal, weinig bekende gezichten -zeker in het begin-: heel verfrissend. Stel je verwachtingen echter bij, want deze game zit niet vol schietactie: dit is meer een interactieve Star Wars-ervaring, zonder sloom te zijn.

Star Wars Outlaws

Vrouwelijke Han Solo

In Star Wars Outlaws ben je een soort vrouwelijke Han Solo. Geen Jedi, geen Sith, maar een premiejager die vooral allerlei losse opdrachten doet. Je kunt zelfs mensen afluisteren voor nieuwe mogelijkheden: handig als iemand vertelt te zijn gecrasht maar zijn speeder nog volligt met goud. Je moet de wasbeer in jezelf naar boven halen, of de aasgier.

In deze game kun je meerdere planeten ontdekken, waaronder het bekende Tattooine. Het is een open wereld-spel, dus je kunt gaan en staan waar je wil. Dat is handig, en makkelijk, maar kan snel overweldigend zijn. Daar hebben ze bij Massive Entertainment iets op gevonden: de game schaalt namelijk heel goed. Je begint klein, je krijgt daarna een speeder, waardoor de wereld weer wat groter wordt. Vervolgens steel je een ruimtevaartuig en kun je de ruimte in: precies, hyperspace in, klaar om andere planeten te ontdekken. De wereld lijkt hierdoor heel groot en dat geeft een magisch gevoel.

Sowieso is deze game smooth sailing. Je kunt zeggen: iets te smooth sailing, maar er zijn zeker momenten waarop het spel uitdagend is. Vijanden die op je afkomen, doen dat zelden alleen en het is soms moeilijk om daar alleen met je Nix uit te kunnen vechten. Nix is niet niks: het is je pluizige soort van huisdier die vooral goed is om vijanden af te leiden, zodat jij je slag kunt slaan.

Geen studie

Met smooth sailing bedoelen we verder dat het een rpg is zonder dat je steeds hoeft te rekenen en te vergelijken. Er zijn geen gearscores waarmee je rekening hoeft te houden. Spullen zijn doorgaans cosmetisch en je krijgt wel upgrades, maar het is niet zo diepgaand rpg-achtig dat je er een hele studie van moet maken en allerlei kansberekeningen moet uitvoeren om je zin te krijgen.

Wat minder soepel aanvoelt is de herhaling. Omdat het een game is die volop exploratief is, ben je in missies soms veel aan het herhalen. Je moet vaak stealthy ergens inbreken, iets doen en dan uitbreken. Dat ‘iets doen’ kan zijn iemand bevrijden of juist iets opblazen: je bent immers wel een outlaw. Dingen stelen is ook vaste prik.

De vuurgevechten zijn bovendien wat saai, want je hebt altijd hetzelfde pistool vast met verschillende modules. Wil je meer, dan kun je de wapens van je gevallen vijanden oprapen. Ga je echter een ladder op, dan ben je die kwijt. Schiet je hem leeg, dan ben je hem ook kwijt. Knuffel je je Nixje? Dan ook. Kortom, hecht je niet teveel aan je ‘side piece’. Waar je je wel aan moet hechten zijn je kennissen. Je werkt voor meerdere kartellen en het is aan jou om te bepalen welke keuzes je maakt. Een klus doen voor de ene groep criminelen betekent vaak een klus doen tegen een andere. Je krijgt veel opties om je opdrachtgevers te double crossen, maar de keuzes die je maakt hebben geen grote invloed. Ze zorgen wel dat je bijvoorbeeld korting krijgt in de winkel die bij dat kartel hoort. Heb je een ander kartel echter tegen je in het harnas gejaagd, dan krijg je de kogels om je oren als je bij ze in de buurt komt.

Nix

Star Wars Outlaws is wat ons betreft een beetje zoals Animal Crossing. Niet dat het zo schattig en semi-doelloos is, want in dit spel zit veel meer avontuur en heb je meer een doel. Maar wel omdat het geen game is die je niet meer kunt loslaten. Het is meer een spel om elke dag of om de dag even anderhalf tot twee uur op te pakken. Even genieten in die mooie wereld van Star Wars (die er ook echt prachtig uitziet). Voor sommige mensen zal dit afschrikken: thrillseekers hebben misschien niet helemaal genoeg aan Outlaws, maar als je een beetje meer laid back wil gamen maar toch uitgedaagd wil worden, dan is dit zeker het overwegen waard.

We hopen wel dat het kompas wordt aangepast. De navigatie is namelijk ontzettend slecht. Je ziet hemelsbreed waar je naartoe kan, maar je moet elke zoveel seconden dat je rijdt weer op de map drukken om te kijken of je nog op de goede koers zit. Dat is behoorlijk irritant. Ook vinden we sommige toevoegingen wat suf, zoals de langzaam etende Nix. Op een gegeven moment zaten we letterlijk vijf minuten lang met dat beest te eten, en steeds bepaalde knoppen in te drukken om hem weer een hap te geven. Gedoe om helemaal niks. We besparen je bij dezen de moeite: het maakt Nix uit. 😉

Tot slot mag er nog wat gepoetst worden aan de bugs: soms liepen ze zo op dat we een vorig checkpoint moesten laden. Dat wil natuurlijk niemand. Ook zijn de vijanden niet zo slim: het zijn echt domme NPC’s zoals in die TikTok- video’s zoveel worden nagespeeld. Dat zijn echter kleine smetjes op een verder heel volledige Star Wars-ervaring waarmee we zeker nog niet klaar zijn. Maar: elke dag een beetje he?

 

Share this post