28.07.2015
Gaming

StarCraft II: Legacy of the Void Beta: best pre-order waardig

By: Martijn Steinpatz

BlogGaming

StarCraft II is vijf jaar oud. En nog steeds niet af. Aan de ene kant vinden we dat niet zo erg. Hoeveel games ken je die zo lang nog extra content krijgen? Toch, het duurt nu wel erg lang voordat het drieluik eindelijk eens ten einde komt – en we vragen ons af hoe vers deze RTS nog kan blijven.

De beta van Legacy of the Void (het derde en dus laatste deel) geeft ons daarom wat gemengde gevoelens. Het levert zeker de gebruikelijke kwaliteit die we onderhand van Blizzard Entertainment gewend zijn, maar het lijkt het genre niet echt in vuur en vlam te zetten.

Misschien zijn we te hard, want Blizzard blijft een meester in zijn vak. Ook op PR gebied. Sommige bedrijven proberen met extra skins, wapens en personages de gamer te verleiden tot een pre-order. De makers van StarCraft doen dat gewoon met drie extra velden voor de Protoss campagne.

En die zitten uitstekend in elkaar. Ieder level heeft zijn eigen identiteit. Zo moet je gevangen genomen Protoss bevrijden, voordat de Zerg de basis vernietigen. Dan geeft StarCraft II je eens géén gasvoorraden om te mijnen, waardoor je op speurtocht moet. En tenslotte baan je met hoofdpersoon Zeratul en een handvol units door een zwaarbewaakte tempel.

Legacy of the Void lijkt in ieder geval op dát gebied voort te gaan borduren op de vorige delen. Ieder level introduceert een nieuwe unit of speelt nèt iets anders dan de anderen. Zo blijft de game gevarieerd en bereid het je voor op online spelen – waar je uiteindelijk de meeste tijd in zal steken. Veel nieuwe eenheden zijn er alleen nog niet te bespeuren.

Blizzard belooft extra oorlogsmateriaal en aanpassingen aan bestaande units. In de beta zagen we enkel de Tempest, een vliegtuig dat voornamelijk als artillerie dient, en die kenden we al uit de Heart of the Swarm multiplayer.

Single Player gamers zullen dus nog enigszins worden verrast. Vooral als ze de Protoss missies van Wings of Liberty zijn vergeten. Deze beta gaat er vanuit dat je precies weet hoe dit ras werkt: het geeft je geen uitleg maar wel alle units tegelijk. Leuk voor veel geëxperimenteer, alleen niet voor beginners.

Ook niet vanwege het verhaal. Zeratul zoekt het laatste stukje informatie om de grote vijand te verslaan en doet dit op zo’n enorm hoogdravende toon en met een berg namen en termen dat het zelfs deze veteraan af en toe deed duizelen.

En zal Legacy of the Void het RTS-genre weer een trap onder de derrière geven? We vrezen van niet. We vermoeden dat Blizzard Entertainment weer met een unieke insteek voor de Protoss campagne komt, maar het grondwerk zal meer van hetzelfde zijn. Of dat erg is, is weer een ander verhaal.

Wie er sterk over nadenkt om StarCraft II: Legacy of the Void te pre-orderen kan het veel slechter treffen. Je krijgt drie sterk opgezette velden die je voorbereiden op het echte werk. En we verwachten geen rare lancering van Blizzard Entertainment meer. Aanrader voor de echte fan.

Share this post