Amsterdam is de fiets hoofdstad van de wereld. Dat blijkt uit de studie Mobility Futures van Kantar.
Berlijn en Auckland lopen het meest voorop wereldwijd als het gaat om stedelijke mobiliteit. De Duitse hoofdstad staat op 1 in de City Mobility index, onder andere vanwege het kostenefficiënte openbaar vervoer en het uitgebreide en gevarieerde vervoersinfrastructuur. De metropool heeft ook een groot aanbod aan ride sharing diensten. Steden zoals Sao Paulo en Nairobi presteren erg onder de maat, omdat ze juist slecht functionerend openbaar vervoer hebben. De City Mobility Index is de ranglijst die betaalbaarheid en beschikbaarheid meet van vervoersopties in grote steden, wereldwijd.
De ranglijst van Kantar is tot stand gekomen door onderzoek onder 20.000 forenzen in 31 steden. Daarnaast werden er ook diepte-interviews gehouden met 53 toonaangevende experts op het gebied van internationale mobiliteit.
Naast de City Mobility Index, heeft Kantar ook een ranglijst gemaakt van de milieuvriendelijkste grote, steden ter wereld. Als het om milieuvriendelijk woon-werkverkeer gaat zijn de Aziatische steden duidelijk kampioen. Tokyo staat hier op één, gevolgd door Beijing en Singapore. Deze steden behalen de hoge plekken in de ranglijst, omdat inwoners hier veel lopen en fietsen of juist veel gebruik maken van het openbaar vervoer en carpooling.
In Europa is Londen de meest milieuvriendelijke stad, mede door het uitgebreide trein- en metronetwerk. Amsterdam staat op 9 en bijna 23 procent van de forenzen in onze hoofdstad pakt de fiets naar hun werk.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen wereldwijd op zoek zijn naar alternatieven om zich in en om steden te verplaatsen. Amsterdam scoort bovengemiddeld als het aankomt op reisplezier. Forenzen die in hun eentje met de auto naar hun werk in Amsterdam reizen willen hier graag een alternatief voor vinden, zoals lopen of carpoolen. Gemiddeld gebruikt de Amsterdamse forens met 4,5 navigatie apps een stuk meer apps dan andere steden.
Toch blijft de auto nog steeds het populairst, ondanks de toenemende zorgen over het milieu. Dit komt omdat de auto gezien wordt als een statussymbool en staat voor gemak, maar mensen hebben het ook zeker nodig, vaak omdat het openbaar vervoer geen fatsoenlijk en acceptabel alternatief biedt. 37% van de mensen die nu met hun auto naar het werk gaat zou zelfs graag hun auto thuis laten, maar hebben hier geen mogelijkheid voor. Amsterdam blijft de infrastructuur voor fietsverkeer ook verbeteren; momenteel is de stad bezig met een stappenplan om nog vriendelijker en toegankelijker te worden voor fietsers en voetgangers.
[Fotocredits © Yasonya – Adobe Stock]