Als trotse puber, met een Honda viertakt die een tikje te hard rijdt, zijn je dromen groots en meeslepend. De wereld is van jou en je leeft in het moment. Een redelijk aantal jaren later merk je dat sommigen nog leven, terwijl er ook veel dromen en herinneringen verloren zijn gegaan. Afgelopen weekend kon 1 van mijn dromen uitkomen. Mede mogelijk gemaakt door Moto Guzzi.
Op diezelfde Honda viertakt (SS50/70) reed ik regelmatig langs een Moto Guzzi dealer. Tijdens het schrijven van dit stuk moest ik opzoeken hoe deze heette (BCI motorbikes in Vlijmen). Want het beeld dat mij bij staat is enkel de etalage met daarin de mooiste motoren. Goed uitgelicht, glimmend chrome, indrukwekkende motorblokken en een perfect gelakte tank. Niet alle modellen vallen in mijn smaak range, blijkt nu. Maar deze ritjes en indrukken op mijn netvlies, terwijl ik vanonder mijn pothelmpje naar de etalage keek, waren wel het begin van een soft spot in mijn hart voor Moto Guzzi.
Elk jaar leeft het anders rustige dorpje Madello del Lario op, gedurende 1 weekend. Het weekend van de Moto Guzzi open dagen. Waar je ook kijkt in het dorp, in elke volgende etalage staat een nog zeldzamer model Moto Guzzi dan je in de winkel die je daarvoor had bewonderd. Van shoppen komt het niet. Je wil ook eigenlijk niet stilstaan maar door lopen naar het kloppend hart van de Moto Guzzi liefhebbers. De fabriek met zijn rode toegangsdeur en vele gebouwen, paadjes en zelfs een windtunnel en testcircuit. Al zijn die laatste twee al decennia lang niet gebruikt en enigszins vervallen tot onbruikbaar. De vooruitgang heeft deze, voor die tijd enorme innovaties, ingehaald met betere ontwikkel mogelijkheden.
Dat maakt voor de echte liefhebber niet uit. Zij komen op hun “Guzzi’s” van heinde en verre naar deze heilige grond om de lucht op te snuiven. De fabrieken te bewonderen en langs die lange rijen met alle historische modellen te lopen in het museum. Elkaar wijzend op de ene na de andere innovatie, die vaak pas jaren later te zien waren op de gangbaardere merken zoals Honda of Kawasaki. Ik sprak onder andere Fransozen, Duitsers en Nederlanders die zich allen met veel interesse bogen over de eerste gestroomlijnde kuipen. Of de 50cc driewieler, speciaal ontworpen voor 1 van de oprichters, zodat deze ondanks lichamelijk ongemak door zijn fabrieken kon rijden. In het museum zie je de een na de andere motor die de grenzen van innovatie verder duwden dan ze daarvoor lagen. De snelheidsrecord houders en race winnaars zijn niet op 1 hand te tellen. Voor die tijd liep men echt ver voor op de concurrentie.
Maar ook nu nog wordt er volop geproduceerd in de fabrieken. Sommige hallen lijken aan de buitenkant nog in dezelfde staat als 50 jaar geleden. Maar laat deze look je niet bedriegen. Verschillende modellen zoals de MGX-21, Audace, California, V7 en V9 worden in deze, van binnen geheel moderne ruimtes geproduceerd. Op de verschillende “werkstraten” worden de meer dan 70 varianten van voorgenoemde modellen in elkaar gezet. Alle motoren worden op aanvraag geproduceerd. Zo is de ideale efficiëntie die we kennen vanuit de high-end auto of computer industrie ook hier te vinden. In het hoogseizoen worden er +/- 90 motoren afgeleverd, per dag! Speciale aandacht dit weekend gaat naar de V7. Dit model werd voor het eerst geïntroduceerd in 1967 en bestaat daarmee alweer 50 jaar. Op het terrein staan er tientallen ter bezichtiging en testritten worden in veelvoud gemaakt.
Het is dan ook mooi om het ene moment in deze fantastische, efficiënte omgeving te worden rondgeleid, terwijl je een uur daarvoor in het allereerste, 10 vierkante meter kantoortje / werkplaats stond. Daar waar het allemaal begon voor de luchtmacht vrienden Carlo Guzzi en Giorgio Parodi. Bijgestaan door hun vriend vanuit de luchtmacht, Giovanni Ravelli. Helaas heeft Ravelli de echte groei van het bedrijf nooit mogen meemaken omdat zijn vliegtuig neerstortte op 1 van zijn missies. Maar zijn herinnering leeft voort vanuit de Arend in het logo. Een homage aan de passie die ze deelden en hun droom om de ideale motoren te bouwen.
De huidige range en succes van het merk Moto Guzzi is voor een deel te herkennen aan de invloed van de Piaggio groep. Deze is vanaf 2004 eigenaar van Moto Guzzi en heeft nieuw bloed in het merk gepompt. Hierdoor zijn ook de productie faciliteiten geheel up-to-date en is de range van motoren ververst naar de huidige standaarden. Met de modellen als de MGX-21, de V7 en de V9 Bobber spreekt Moto Guzzi een brede range motorrijders aan. Als je rondvraagt is de publieke opinie wat kritisch op het rijgedrag van de MGX (vooral voorvork/vering en sturing) maar wat mij betreft past vooral die bobber heel erg goed in mijn garage…