Deezer, Tidal, Spotify, Apple Music: er is een ware wedloop gaande tussen alle streamingdiensten. De race gaat voornamelijk tussen de grootste streamingdiensten: Spotify en Apple Music. Spotify is in de leiding en dat verschil blijft groeien. In het laatste kwartaal zijn er 8 miljoen nieuwe abonnees gekomen op de streamingdienst.
Het Zweedse bedrijf zit nu op een totaal van 108 miljoen premium-abonnees, wat maar liefst 31 procent meer is dan dezelfde periode in 2018. De winst was in het tweede kwartaal 1,8 miljard, wat maar liefst 31 procent meer is dan diezelfde periode vorig jaar. Kortom, het gaat erg lekker met Spotify.
Veel betaalde abonnementen voor Spotify dus. En een heleboel meer dan Apple, dat in juni bekendmaakte dat het 60 miljoen abonnees heeft. Dat is een aardig verschil, al vertoont ook Apple een stijgende lijn: in januari waren er nog 50 miljoen betaalde abonnementen.
Spotify mag dan de eerste zijn, het bedrijf is erg strijdlustig als het op Apple aankomt. Er is door Spotify hier in Europa zelfs een antitrust-klacht neergelegd omdat Apple zijn macht zou misbruiken via de App Store. Het is op knap te noemen dat Spotify, dat geen standaard app is, zoveel meer abonnees heeft dan Apple Music, dat standaard op iPhones staat.
Overigens is er ook een flinke groep niet-betaalde abonnees bij Spotify. In totaal is het aantal maandelijks actieve gebruikers (dus zowel gratis als betaalde abonnementen) enorm gegroeid: van 180 miljoen in het tweede kwartaal van 2018 naar 232 miljoen.
Maar Spotify is nog niet helemaal tevreden, want het wil bijvoorbeeld meer studenten aanspreken. Toch denkt het dat het nog wel het aantal mensen met een betaald abonnement naar 125 miljoen kan laten groeien tegen het einde van het jaar. Zeker als het meer studenten weet te trekken, dan zou dat goed kunnen lukken, al is het de vraag hoe agressief Apple wil gaan zorgen dat Apple Music groeit. En, in hoeverre de politiek hierin een rol gaat spelen.