23.05.2023
Marketing

​10 Webshop en e-commerce trends voor 2023 en 2024

By: Johan van Kalmthout

BlogMarketing

De wereld van e-commerce kent geen grenzen meer. Het aantal webshops stijgt in een razend tempo en elke dag worden er nieuwe technologieën en innovaties geïntroduceerd. Een goede e-commerce strategie is dus essentieel als je boven de andere spelers wilt uitsteken. Daarbij is het belangrijk om rekening te houden met bestaande, maar zeker ook opkomende trends. In dit artikel behandelen we daarom 10 essentiële trends om te volgen als je een webshop runt.

1. Mobile first of mobile only?

Mobile first was al langer geen optie meer, maar een noodzaak. In de loop van 2023 en 2024 zal de focus op mobiele optimalisatie en mobiele app-ervaringen nog verder toenemen. Met een stijgend aantal aankopen via mobiele apparaten spreken we zelfs al van de eerste mobile only webshops, die volledig gericht zijn op een zo goed mogelijke ervaring bij een bezoek van de webshop op een smartphone.

Het ontwikkelen van mobile only webshops is natuurlijk wel een risico, omdat de ervaring niet responsive is. Of mobile first dus volledig mobile only wordt, is voorlopig de vraag, maar dat een webshop 100% geoptimaliseerd moet zijn voor smartphones is geen discussiepunt meer.

2. Retentie marketing voor webshops

Klanten behouden is minstens zo belangrijk als nieuwe klanten werven. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Nieuwe klanten bereiken is over het algemeen eenvoudiger en minder tijdrovend. Vaak wordt retentie marketing daardoor achterwege gelaten. Door de opkomst van nog meer webshops en concurrentie is retentie marketing echter een belangrijkere trend dan ooit.

Door middel van e-mail automation, retargeting campagnes en loyaliteitsprogramma’s kun je klanten binden aan je webshop en herhaalaankopen stimuleren. Deze strategieën helpen niet alleen bij het versterken van de klantrelatie, maar dragen ook bij aan een hogere levenslange klantwaarde.

3. Personalisatie door middel van AI en AR

Artificial intelligence (AI) en augmented reality (AR) zijn voor veel webshop-eigenaren nog onbekend terrein. Toch zal deze trend in de loop van 2023 en 2024 een steeds grotere rol spelen voor webshops. Dat komt doordat deze middelen kunnen zorgen voor een persoonlijke gebruikerservaring.

AI kan helpen bij het personaliseren van de winkelervaring door middel van gepersonaliseerde aanbevelingen, klantenservice en prijsstelling. Denk aan persoonlijke aanbiedingen of chatbots waardoor de klant 24/7 contact kan opnemen met jouw webshop.

AR stelt klanten in staat om producten virtueel te bekijken en te proberen, wat een extra dimensie toevoegt aan de online winkelervaring.

Deze ontwikkelingen dragen bij aan een unieke, boeiende en onvergetelijke winkelervaring die de klant weinig moeite kost, maar die hij wel gewend is vanuit het fysieke shoppen.

chatbot
chatbot

4. Social commerce: verkopen via social media

Social commerce is het proces van het verkopen van producten of diensten rechtstreeks via een social media platform. Dat is dus een virtuele winkel binnen bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Deze platformen blijven innoveren en bieden steeds meer nieuwe mogelijkheden voor webshops om hun producten te promoten en te verkopen.

Met slimme koppelingen kun je eenvoudig producten en voorraden synchroniseren met het social media platform, zodat je producten kunt taggen in berichten, een verkoopcatalogus kunt aanmaken en gepersonaliseerde retargeting campagnes kunt uitvoeren.

Door het integreren van social media advertising en social commerce in de e-commerce strategie, kunnen webshops anno 2023 en 2024 niet alleen hun bereik vergroten en klantbetrokkenheid verhogen, maar ook het aantal directe verkopen laten stijgen met social media.

5. Duurzaamheid in e-commerce

Duurzaamheid is overall een belangrijke trend. Dat is niet anders in de e-commerce wereld. Sterker nog: als webshop is het belangrijker dan ooit om in te spelen op duurzaamheid en het verkleinen van een ecologische voetafdruk vanwege de hoge CO2-uitstoot bij de productie en/of het transport van producten.

Steeds meer webshops zetten zich daarom in om milieuvriendelijke praktijken toe te passen en te promoten. Dit kan variëren van het gebruik van duurzame verpakkingen en het minimaliseren van afval, tot het aanbieden van milieuvriendelijke producten en het ondersteunen van duurzame initiatieven.

Ook klanten zijn zich steeds meer bewust van de milieu-impact van hun aankopen en zijn daardoor sneller bereid om voor de duurzame oplossing te kiezen. Webshops die zich inzetten voor duurzaamheid zullen zich daarom onderscheiden van de concurrentie.

6. UX en UI voor webshops

De komende jaren wordt een naadloze en aantrekkelijke gebruikerservaring (UX) en gebruikersinterface (UI) nog crucialer voor het succes van webshops. Klanten verwachten een intuïtieve en plezierige winkelervaring, en een goed ontworpen UX en UI kunnen de conversieratio’s en klanttevredenheid aanzienlijk verhogen. Dit alles begint natuurlijk met een professioneel webdesign voor jouw webshop.

Als webshop is het belangrijk om je te richten op het verbeteren van de navigatie, het stroomlijnen van de check-out processen en het creëren van aantrekkelijke visuele elementen om de algehele winkelervaring te verbeteren. Kiezen, klikken, betalen. Daar draait het om.

7. De Invloed van Web 3.0 op e-commerce

Web 3.0, ook wel het semantische web genoemd, zal naar verwachting een grote invloed hebben op ons internetgebruik en dus ook op e-commerce. Op dit moment is Web 3.0 nog in concept en het is niet bekend wanneer het volledig geïmplementeerd wordt. Dat kan over een jaar zijn, maar ook over 10 jaar.

Web 3.0 brengt een hoop technische veranderingen met zich mee voor ons algehele internetgebruik. Voor webshops betekent het vooral dat er nog meer nadruk komt te liggen op het creëren van een intelligente en gepersonaliseerde online ervaring, waarbij data op een betekenisvolle manier wordt verbonden en geïnterpreteerd. Zonder dat privacyregels daarbij worden overtreden uiteraard. Dat zorgt ervoor dat webshops beter in staat zijn om klantvoorkeuren te begrijpen en te anticiperen op hun behoeften.

Deze uitwisseling vindt plaats zonder technische tussenkomst van derden. Dit geeft vooral kleine, startende webshops de mogelijkheid om klanten te bereiken en zal waarschijnlijk leiden tot meer concurrentie en lagere prijzen voor de consument.

8. Post-purchase experience optimization

Post-purchase experience optimization is het verbeteren van de ervaring die net na de aankoop plaatsvindt. Deze post-purchase experience is een belangrijk aspect van klanttevredenheid en -loyaliteit. De komende jaren zal er dus door webshops flink geïnvesteerd worden in betere communicatie (lees klantenservice), snellere verzending, eenvoudige retourprocessen en gepersonaliseerde follow-ups. Het doel is om klanten tevreden te stellen en ervoor te zorgen dat ze terugkomen voor toekomstige aankopen.

Daarnaast zorgt een goede post-purchase experience ook voor vertrouwen net vóór de aankoop, omdat je pains kunt wegnemen die de gebruiker wellicht net het juiste zetje kunnen geven.

re-commerce
re-commerce

9. Re-commerce

Re-commerce is een trend die al langer bestaat, maar door de focus op duurzaam ondernemen steeds belangrijker wordt. Re-commerce is niets meer en niets minder dan het aanbieden van tweedehands producten of geretourneerde producten. Denk aan refurbished telefoons en laptops, maar ook aan platformen als Vinted en Marktplaats.

Als webshop kun je op deze trend inspelen door bijvoorbeeld geretourneerde producten of showroom producten tegen gereduceerde prijzen aan te bieden. Waar voorheen producten niet meer geschikt waren voor verkoop, kun je deze nu een tweede kans bieden middels re-commerce. Dit is niet alleen positief voor jouw merk als het gaat om duurzaam ondernemen, maar het zorgt er ook voor dat koopjesjagers (zo goed als) nieuwe producten kunnen kopen tegen lagere prijzen.

Re-commerce helpt dus bij het verminderen van afval en het stimuleren van een circulaire economie, terwijl het tegelijkertijd nieuwe inkomstenbronnen genereert voor jouw webshop.

10. Verschillende betaalmethoden aanbieden in de checkout van een webshop

De betaling is de laatste stap voor een aankoop. Je wilt niet dat een gebruiker afhaakt door een mislukte betaling of het ontbreken van een gewenste betaalmethode. Daarom is het de komende tijd steeds belangrijker om tegemoet te komen aan de diverse betaalvoorkeuren van klanten. Het afgelopen jaar werd ongeveer de helft van alle aankopen voltooid vanuit digitale wallets. Denk daarbij aan Apple Pay en Google Pay. Ook achteraf betalingen vinden steeds meer plaats en zijn dus het overwegen waard, naast traditionele betaalmethoden zoals iDeal en creditcard betalingen.

Het aanbieden van verschillende betaalmethoden verhoogt de kans op conversie doordat je klanten simpelweg de mogelijkheid biedt om de methode te kiezen die bij hen past.

Is jouw webshop klaar voor de toekomst?

De combinatie van een professioneel UX design, webdevelopment en een sterke e-commerce strategie is essentieel om als webshop zichtbaar te blijven en om te groeien in 2023-2024. Een goed werkende webshop is daarbij natuurlijk de basis. Met een Smooothie webshop heb je altijd een herkenbare, betrouwbare, gebruiksvriendelijke en razendsnelle webshop die klaar is voor de toekomst. En met een team van ervaren online marketeers heb je ook na de livegang van jouw nieuwe webshop de mogelijkheid om het maximale te halen uit jouw e-commerce strategie!

[Fotocredits – David & JackF © Adobe Stock]

Share this post