5 September jl. is Selectivo.nl -een nieuwe vergelijkingssite- in bèta online gegaan. In een interview met Toine Bax(ex-Kieskeurig.nl/ Ilse Media) algemeen directeur Selectivo.nl, vergelijken wij Selectivo met andere vergelijkingsites.
-Toine Bax?
Is algemeen directeur Selectivo.nl. Hiervoor was ik onder andere commercieel directeur Kieskeurig.nl, manager e-commerce Bosch huishoudelijke apparaten, marketing directeur Grundig Benelux en hoofd Inkoop bij ING Car Lease. Samen met Roland Mulder (ex-Kieskeurig en ex-Vergelijk) heb ik www.selectivo.nl opgericht.
-Waarom een selectivo.nl, is de markt van vergelijkingen niet vol?
Het wordt inderdaad wel wat drukker maar zeker niet vol. Wij denken dat er nog voldoende ruimte is in de vergelijkingsmarkt voor een goede vergelijker. Er kunnen op dat gebied nog een heleboel dingen beter in kaart gebracht worden en daar springen we op in. Wij bieden bijvoorbeeld naast een prijs- en productvergelijk een uitgebreid winkelvergelijk. Zo kun je bij ons onder andere selecteren op afhalen of bezorgen, een regio en afstand, betaalmogelijkheden ingeven en kijken welke adressen het product direct beschikbaar hebben.
-Je hebt zelf een achtergrond bij Ilse media/ Kieskeurig, wat ga je anders doen met Selectivo?
We gaan de complete markt in kaart brengen. Dus niet alleen de online markt, maar ook offline winkels en de combinatie daarvan. We willen echt een spil zijn in de driehoek consument, retailer/ etailer en fabrikant. Daarnaast proberen we flexibel in te spelen op veranderingen in de markt en goed te luisteren naar de wensen en opmerkingen uit die markt.
-Welke ervaring neem je mee?
Uiteraard de ervaring die ik heb opgedaan bij Kieskeurig. De vele goede dingen, maar ook dingen waarvan wij denken dat ze anders of beter moeten. Daarnaast zeker ook mijn ervaring bij fabrikanten en hun beleving met internet en e-commerce.
-Heb je geen lange aanloop nodig om bijvoorbeeld een kieskeurig.nl in te halen?
Kieskeurig is een prima site en nog steeds de grootste vergelijkingssite van Nederland. Maar we kijken natuurlijk ook naar een Vergelijk en een Beslist. Hoelang het duurt om deze partijen in te halen zal de tijd leren. Uiteindelijk gaat het om de gunst van de consument. Als die zich prettig voelt bij een bepaalde site dan zal men terugkomen. In de voorbereiding hebben we in ieder geval de site gebouwd op de nieuwste technieken en de laatste stand op het gebied van SEO. Daarnaast is (online) marketing erg belangrijk voor het bereik en de naamsbekendheid. We zijn erg ambitieus en we hopen dus de bestaande partijen snel te hebben bijgehaald.
-Ga je meer 2.0 tools inzetten? Communities? Mobiel?
Ja, uiteraard zullen we goed kijken naar dit soort ontwikkelingen. Welke dingen we precies op gaan pakken wil ik nog niet naar buiten brengen. Door onze achtergrond wordt er ook door anderen met meer dan normale interesse op ons gelet…..
-Hoe zie jij de toekomst van vergelijkingssites?
Ik denk dat vergelijkingssites een goede toekomst tegemoet gaan. Internet wordt steeds meer geïntegreerd in het leven van de mens. Zoeken, oriënteren, kijken en vergelijken is voor een grote groep mensen al de gewoonste zaak van de wereld geworden en dat gaat zich nog verder uitbreiden. Door de transparantie van internet is deze informatie goed beschikbaar en ook heel nuttig in het gebruik.
Patrick Petersen interviewde Toine Bax voor DutchCowboys.nl