18.11.2013
Marketing

Zijn marketeers voorbereid op de verwachte data-explosie?

By: Dominique Dewitte

BlogMarketing

Marketingverantwoordelijken voelen zich niet optimaal voorbereid op de explosie van data-stromen die in de nabije toekomst moet worden verwacht. Zo blijkt uit een onderzoek van IBM onder meer dan 500 CMO’s over de hele wereld. De onderzoekers stellen dat 82% van de respondenten aangeeft het gevoel te hebben onvoldoende voorbereid te zijn op de verwachte data-explosie. Dat betekent zelfs een gevoelige verslechtering tegenover 2 jaar geleden, toen slechts 71% aangaf zich onvoldoende voorbereid te voelen op het fenomeen van big data.

zijn-marketeers-voorbereid-op-de-verwach.jpg
zijn-marketeers-voorbereid-op-de-verwach.jpg

De onderzoekers stelden verder vast dat 67% van de ondervraagde marketeers zich ook onvoldoende voorbereid voelt op de ontwikkelingen die door sociale media worden geboden, tegenover 68% twee jaar geleden. “Nochtans wordt verwacht dat de grotere variëteit aan technologische instrumenten de marketeers beter in staat zal stellen om hun doelstellingen te bereiken,” wordt in het rapport opgemerkt. “Er wordt dan ook voorspeld dat de bestedingen aan zowel sociale media als big data de volgende periodes gevoelig zullen toenemen.

Bij die extra investeringen wordt in eerste plaats gewezen op analyses en mobiele applicaties (94%), gevolgd door consumentenbeheer (89%), collaboratieve instrumenten (87%), content management (81%) en databeveiliging (72%).

Uit het onderzoek blijkt dat de marketeers de ontwikkeling van mobiele applicaties voor consumenten als een belangrijke prioriteit voor de nabije toekomst naar voor schuiven, gevolgd door de inzet van sociale media om het engagement bij de klant te stimuleren.

[Afbeelding: © zukhrufeya – Fotolia.com]

Share this post