Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina’s – ze moeten de juiste mensen bereiken met het gewenste effect. Een belangrijke stap hierin is het leren kennen en begrijpen van het publiek waarmee je in contact wil komen. Welke onderwerpen, vragen, mensen en producten vinden zij interessant? Nog belangrijker: hoe verhouden hun gedachten en meningen zich tot de marketing- en bedrijfsdoelstellingen waar MarCom professionals mee werken? Twee woorden om daar achter te komen: media monitoring.
Per dag wordt er heel erg veel data gecreëerd, met naar schatting zelfs zo’n 463 exabytes per dag in 2025. Dat is bijna 463 miljard Gigabytes in slechts 24 uur. Het getal is zo hoog dat het bijna onmogelijk is te bedenken hoeveel online informatie dat is zonder hoofdpijn te krijgen. Met andere woorden: de hoeveelheid informatie die elke dag gepubliceerd wordt, kan het voor MarCom professionals erg ingewikkeld maken om relevante informatie te scheiden van ruis. Er gebeurt veel buiten de muren van je bedrijf en er is geen manier om alles wat er gebeurt bij te houden – tenminste niet zonder de hulp van geavanceerde technologie zoals media monitoring.
Voor bedrijven en diens MarCom professionals is het belangrijk om te begrijpen wat er in de maatschappij gebeurt. Het is een fundamentele stap in de weg naar lange termijn succes. Een alsmaar meer gebruikte techniek hiervoor is media monitoring, waarmee professionals op de hoogte kunnen blijven van hun merk, concurrenten, de markt en de klant. Het geeft hen de mogelijkheid om informatie te krijgen over de laatste trends en belangrijk nieuws. Wellicht nog belangrijker, is dat media monitoring professionals de nodige inzichten biedt in hoe zij zich kunnen onderscheiden van de rest. 8 manieren om hiervan gebruik te maken, te beginnen met de meest voorkomende: het monitoren van je merkreputatie.
Van het monitoren van de impact van je dagelijkse activiteiten tot het meten van de effecten van je laatste campagne – reputatiebeheer is een van de meest voorkomende zaken wat betreft media monitoring. Anno 2022 hebben we hier bovendien de technologie tot onze beschikking om uren van handmatig werk terug te brengen naar minuten. In een paar klikken kunnen professionals bladeren door de artikelen waarin hun merk wordt genoemd, mentions onderzoeken, online bereik evalueren en begrijpen waar in de wereld over hun merk gepraat wordt. MarCom professionals zijn meer dan ooit in staat verder om te kijken dan kwantitatieve meetgegevens en juist kwalitatieve inzichten te verschaffen om hun efforts te meten en te begrijpen, zoals sentiment- en trend analysis.
Het tweede vaak voorkomende gebruik van media monitoring is voor het uitvoeren van concurrentieanalyses. Hoewel elk bedrijf uniek is en het kopiëren/plakken van de strategie van een ander waarschijnlijk zal mislukken, kun je veel leren van het kijken naar wat werkt bij je concurrentie. Waar zijn zij mee bezig en hoe kunnen wij dit anders doen? Een door media monitoring aangedreven concurrentieanalyse kan dit onthullen. Bovendien waarschuwt het je ook wanneer een mediakanaal verhalen over investeringen, partnerschappen, of productlanceringen van je concurrentie publiceert, zonder dat je zelf naar de informatie hoeft te gaan zoeken.
Je concurrentie in de gaten houden is belangrijk om te peilen hoe je merk in een grotere context presteert. De vinger aan de pols houden van de sector waarin je actief bent, is echter essentieel als je kansen wilt ontdekken en je je merk tegen bedreigingen van buitenaf wilt beschermen. Het volgen van markten helpt bedrijven om hun merkpositionering beter te begrijpen. Daarnaast kunnen zij hierdoor op de hoogte blijven van productontwikkelingen, media campagnes, overnames, financiën, wettelijke regelingen of mogelijke crisissen die op hen afkomen. Zo vertrouwen veel NGO’s op media monitoring om bij te houden wat er gebeurt in de landen waar ze actief zijn, om op kritieke situaties te anticiperen en in te grijpen voor het uit de hand loopt.
Voor de komst van het internet was het meten van de prestaties van marketeers en PR professionals een nachtmerrie. Tegenwoordig bestaan er geavanceerde oplossingen om het directe effect van je acties te meten – media monitoring is er dan ook een van. Het helpt duizenden MarCom professionals om beter te worden in wat ze doen, bijvoorbeeld door de effecten van een campagne te kunnen zien en meten. Dit kan waardevolle inzichten geven in de prestaties van hun werk. Wat werkt, wat werkt niet en wat moet worden verbeterd?
Ook belangrijk is dat het professionals helpt om de (meer)waarde van hun werk te bewijzen. Al te lang hebben MarCom professionals moeten vechten om hun collega’s te overtuigen van de waarde van hun acties. Met behulp van een geavanceerde monitor dienst hoeven ze niet meer voor hun plek te vechten, doordat ze op een simpele manier de resultaten van hun werk met hun directie kunnen delen.
Je kunt veel leren als je de tijd neemt om te luisteren naar wat er om je heen gezegd wordt. Geavanceerde media monitoring tools kunnen review websites crawlen, waardoor je trends kunt opsporen die te maken hebben met de kwaliteit van je service. Als je bijvoorbeeld een groeiende negativiteit signaleert over de reactietijd van je social media teams, kun je overwegen een extra paar handen aan te nemen om je bandbreedte te vergroten.
Heb je ooit geprobeerd een persbericht naar een lijst met willekeurige journalisten te sturen? Als je dat gedaan hebt, heb je waarschijnlijk gemerkt dat het niet zo goed werkt. Media monitoring is er opnieuw om de dag te redden, want het kan je helpen om belangrijke journalisten te identificeren die écht in je vakgebied geïnteresseerd zijn. Geavanceerde tools kunnen je een uitgebreide media database verschaffen, zodat je pitches en verhalen kunt sturen naar mensen die relevant voor je zijn en meer bereid om naar je te luisteren. Dit proces geldt ook bij het identificeren van niche-influencers die regelmatig schrijven over onderwerpen die relevant zijn voor je merk en industrie. Een recent onderzoek vond immers dat 92% van de consumenten, influencers meer vertrouwt dan advertenties of traditionele ondersteuningen van beroemdheden (bv. in reclames).
Content management betekent eenvoudig verwoord dat je onderzoekt welke relevante content door derden gemaakt wordt, om dit vervolgens te delen met je eigen publiek. Niemand vindt het namelijk leuk dat een bedrijf alsmaar over zichzelf blijft praten. Maar hoe vaak moet je content beheren? Jammer genoeg is daar geen eenvoudig antwoord op te geven. Het komt aan op je vermogen om relevante content te vinden en deze met je publiek te delen. Met behulp van een monitor platform kan je zoekopdrachten opzetten om relevante nieuwsartikelen en blogberichten te identificeren, om deze vervolgens te delen. Een ander direct voordeel van content management is dat het je helpt om op de hoogte te blijven van de nieuwste markttrends, waardoor je een geweldige inspiratiebron voor je eigen content kunt worden.
Met content management identificeer je ook kansen en genereer je mogelijk leads. Ongeacht de markt en industrie stelt je doelgroep hoogstwaarschijnlijk veel vragen op blogs, social media platforms en discussie forums. Vragen die jij zou kunnen beantwoorden, als je zou weten waar je moet zoeken. Opnieuw is media monitoring hiervoor je redding. Om relevante gesprekken te vinden en hieraan deel te nemen, kan je trefwoorden zoeken die voor je merk relevant zijn zoals “merknaam” of “diensten” en deze koppelen aan trefwoorden, zoals “behoefte” en “aanbevelingen”. Wees ook een alternatief voor de concurrentie. Vaak zullen je doelgroepen enkele van je concurrenten noemen als ze naar alternatieven zoeken.
Dankzij de nieuwste technologische vooruitgang draagt media monitoring ook bij aan het afbreken van data silo’s tussen teams. Data silo’s zijn gevaarlijk doordat het bekijken van verschillende datasets invloed kan hebben op het meten van je bedrijfsgroei (North Star metingen). Prestaties van een marketeer zou bijvoorbeeld gemeten kunnen worden aan de hand van het aantal gegenereerde leads, een verkoper aan het aantal deals dat hij weet te sluiten, en een PR-professional aan het aantal persknipsels dat hij ontvangt. Hoewel dit op microniveau zinvol is, is het dat niet op macroniveau. Hoe kun je correleren tussen een PR hit en een gesloten deal? Door het gebruik van een API. Dankzij API’s kunnen we nu verschillende data reeksen combineren, zoals verkoopvolumes, leadgeneratie of merkbekendheid.
De sleutel tot het creëren van succesvolle boodschappen, is uiteindelijk door relevant en boeiend te zijn én blijven. Een van de krachtigste manieren om dat te doen is door behulpzaam zijn en waarde creëren. Media monitoring kan marketing en PR professionals helpen om opkomende markt trends op te sporen en daarop in te spelen, voordat ze mainstream worden. Als ze dit doen, kunnen ze daarop hun producten en diensten aanpassen om beter aan de behoeften van het publiek te voldoen.
Media monitoring helpt om op de hoogte te blijven van de laatste trends zonder al te veel middelen te gebruiken. Ook kan het zorgen voor inspiratie en het vinden van nieuwe ideeën, inzichten van concurrenten en je publiek. Merken hebben nog nooit zoveel manieren gehad om hun boodschappen over te brengen en toch zijn ze nog nooit zo onbeschut geweest. De realiteit is dat het jaren duurt om een reputatie op te bouwen en minuten om die te vernietigen. Door in de gaten te houden wat er over je bedrijf, stakeholders en zakenpartners gezegd wordt, geef je jezelf kostbare tijd om op een verhaal in te springen zodra het naar buiten komt en voordat het mainstream gaat.
Tenslotte hebben de meeste professionals hebben geen tijd om alle media, niche forums en social media groepen door te spitten en maakt het bovendien lastig om de relevantie uit de rest te onderscheiden. Het monitoren van media bespaart veel tijd, waarbij de overige tijd geïnvesteerd kan worden in belangrijkere taken. Via monitoring leer je mensen kennen en wat hen drijft op hun voorwaarden.Met gebruik van deze intelligentie kan het een creatief proces worden om meer mensen te bereiken en diepere relaties op te bouwen. Expertise krijgen door te begrijpen wat er om je heen gebeurt, is de eerste stap naar succes op lange termijn.
Dit artikel is geschreven door: Jacob de Heus van Meltwater.
[Fotocredits – itchaznong © Adobe Stock]