06.05.2024
Marketing

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMarketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie. Zo blijkt uit de Omnichannel Index 2024, een initiatief van Google in samenwerking met Impact Commerce, dat nu voor de vierde keer is uitgebracht. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties van retailers op het gebied van omnichannel klanterervaringen en beoordeelt meer dan 350 retailers uit de Benelux en Scandinavië op hoe vlot en geïntegreerd hun winkelervaring op alle kanalen is.

Waarin blinkt Nederland uit?

Er zijn een aantal punten waarop Nederland uitblinkt ten opzichte van de andere regio’s, waaronder:

  • Loyaliteitsprogramma’s: Nederlandse retailers tonen een sterke betrokkenheid bij loyaliteitsprogramma’s voor klanten en scoren op dit gebied boven het indexgemiddelde. Deze focus op het opbouwen van klantloyaliteit helpt bij het stimuleren van herhalingsaankopen en merkbekendheid.
  • Effectief gebruik van digitale marketingkanalen: Nederlandse retailers zijn meester in het gebruik van verschillende digitale marketingkanalen voor omnichannelhandel. Ze begrijpen hoe ze klanten via meerdere contactpunten kunnen bereiken en hoe ze een samenhangende merkervaring kunnen creëren.
  • Hoog gebruik van consumentenapps: Nederland voert de index aan in het gebruik van consumentenapps van retailers zelf, wat aangeeft dat Nederlandse retailers het belang van mobiele betrokkenheid erkennen en actief investeren in de ontwikkeling van apps om de klantervaring te verbeteren.

"Klanten die in Nederland via meerdere kanalen winkelen, kopen 2,9 keer vaker en geven 2,2 keer meer uit dan klanten die maar één kanaal gebruiken. Dit laat zien dat er enorm veel potentie is voor winkeliers als zij hun omnichannel-strategie verbeteren."

- Marleen Smit, Director Retail bij Google.

Koplopers in retail

De studie licht verschillende Nederlandse retailers uit die uitblinken in omnichannel retail. Karwei valt op door hun digitale volwassenheid met een perfecte score in de categorieën app en marketing. H&M onderscheidt zich door het effectief gebruik van klantdata en uitstekende digitale marketingstrategieën. En GAMMA blinkt uit in technische prestaties, voorraadbeheer, loyaliteitsprogramma’s en een soepel aankoopproces.

Meer info over het onderzoek hoor je in onderstaande video, of is te vinden op de website van Impact Commerce.

[Fotocredits – YouraPechkin © Adobe Stock]

Share this post