HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingcampagne. SLAYMA is een samentrekking van ‘to slay’ (iets excellent aanpakken) en HEMA. Het komt uit de TikTok-community en HEMA heeft het zich eigen gemaakt.
HEMA werkt voor de campagne samen met het bedrijf Gospooky, een digitale agency die heeft geholpen met het maken van de summer school-collectie binnen Roblox. Er zitten allemaal HEMA-iconen in de collectie en je kunt ze tot en met 27 augustus in de game vinden. SLAYMA loopt dan ook op zijn einde, nadat het juni startte met onder andere TikTok-video’s en meer.
De Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam wil Gen-Z aanspreken met zijn campagne en dat doet het ook. Het wist creators Thomas Panterpoes en Lotte bereid te vinden om de collectie op Roblox te lanceren tijdens een bonte avond van Lotte. Heel Nederland kan de collectie bewonderen: zo is er vanalles over te zien op TikTok, YouTube en de social kanalen van HEMA. De beste manier is natuurlijk om het in Roblox te bekijken.
GoSpooky heeft HEMA geen windeieren gelegd: het startte in 2016 met samenwerken en samen hebben ze al 48 miljoen views bereikt, 3 miljoen engagements en ook nog eens 130 duizend volgers (90 duizend nieuwe volgers in slechts een jaar tijd). Best tof voor een merk dat al sinds 1926 bestaat. Gospooky Founder Tim van der Wiel: “Samenwerken met een iconisch Nederlands merk als HEMA is geweldig. Het is onze missie om klanten in de voorhoede van social te houden. Live gaan op Roblox met de iconische HEMA-producten is daar het levende bewijs van. Hier komen technologie en creativiteit samen.”
Het gaat hierbij vooral om het zorgen dat HEMA een onderwerp van gesprek wordt op TikTok. Hoewel een keer viral gaan op TikTok niet heel moeilijk is: dat kan immers zomaar gebeuren met de meest gekke video’s, is het het de twee bedrijven wel heel goed gelukt om het TikTok-publiek aan te spreken met hun campagne. Als er één doelgroep moeilijk is, dan is het wel de tienergroep, zeker als je als bedrijf iets gedaan wil krijgen. Het is HEMA goed gelukt tot nu toe en het hoopt op een laatste knaller in zijn SLAYMA-campagne door nu ook in de wereld van Roblox te stappen.
Meerdere bedrijven doen dingen binnen Roblox: het wordt toch gezien als een van de metaverses en verschillende modemerken timmeren hard aan de weg om ook in die virtuele werelden naam te maken. Roblox is sowieso een groot succes: het heeft meer spelers dan Minecraft en het brengt zo’n 1 miljard euro per jaar in het laatje.
Met de SLAYMA-video’s op TikTok weet HEMA allerlei herkenbare momenten van scholieren en jongeren weer te geven en dat spreekt die doelgroep enorm aan. Van grappige sketches tot een stappenplan over hoe je je het beste kunt voorbereiden op je schooldag: het wordt overduidelijk gewaardeerd in de TikTok-community. Zeker als creators als Lotte en meneer Panterpoes het voortouw nemen. Al denken wij dat de creatieve inslag van de HEMA-producten binnen Roblox eigenlijk zichzelf al verkopen, net als vroeger de Takkie Fanclub-shirts op Lowlands, de rookworstvibrator van EasyToys en meer rookworst- en tompoucegerelateerde items, die onlosmakelijk zijn verbonden met HEMA.